Weer een mooie seiko geserviced, ik zoek alleen een glaasje

Gaaf ding. Was weer leuk om te doen. Ik zoek alleen een nieuw glaasje. Wie weet waar ik deze kan krijgen?

3 likes

Het kastnummer opzoeken op de jules borel site en dan zie je de onderdelenlijst met onderdeelnummer van het glas. (als het deksel en de kast van het zelfde horloge zijn iig). Maar ik zou gezien de wijzerplaat er alleen niet te veel in investeren en gewoon voor een standaard plexi glaasje oid gaan.

3 likes

Thanks. Ga ik eens opzoeken. De wijzerplaat ziet er perfect uit hoor! Dit is alleen een hele slechte foto. Als het helemaal af is zal ik eens een goede foto maken ;).

1 like

Ik denk dat het een aftermarket wijzerplaat is. :sweat_smile: Kijk maar naar je andere Seiko 5 en vergelijk beide. :wink::+1:

1 like

Van de ene kant zou dat jammer zijn. Van de andere kant is deze wel heel erg gaaf!

Het woord ā€œgeservicedā€ wordt nogal snel gebruiktšŸ˜‚
Wat heb je gedaan?

Ik bestel meestal een goedkoop saffierglaasje op ebay, 8 Ć  9€ even goed opmeten wat je nodig hebt.

Heb er hier al een stuk of 5 vandaan, zijn echt prima kwaliteit voor een seiko 5je:

dit was de vorige Seiko (ook netjes gesmeerd natuurlijk ;))

6 likes

Goed bezig Nick!
Maar leg de balans niet zo los in het korfje met schoonmaken!
De kans op schade aan de spiraalveer is zo erg groot.
En als je de balans even aan de kant legt dan is het beste om die onderste boven te leggen zodat die niet op een kwetsbaar tapje rust.

De balans terugplaatsen op de platine zonder shocksysteem, dan kan tijdens wassen nooit je spiraal of balanstappen beschadigen.
Wel zorgen dat je de platine alleen in een vakje doet dus zonder andere losse onderdelen die er tegen aan kunnen komen…

6 likes

Thanks voor de tip! Doe je dan het asje en de lagers nog los schoonmaken?

Vaak is schoonmaken in de machine voldoende om de complete balans weer goed schoon te krijgen.
Wat je eigenlijk wel moet doen is na demonteren van het shocksyteem even de dekstenen uit de chatons halen, met een beetje rodico pak je ze er zo vanaf.
En de opgedroogde olieresten op de deksteen even schoon krabben met een penhoutje, maar dit geldt voor alle lagerstenen.

Dat schoonkrabben heb ik nog niet eerder gedaan. Wel er af halen en opnieuw smeren. Thanks weer voor de tip. Dit is ontzettend rustgevend om te doen (als je de veer niet de verkeerde kant terug in de ton doet…:joy::joy: en alle weer uit elkaar mag halen…).

Geen probleem als je iets wilt weten mag je rustig vragen.
Die hardnekkige uitgedroogde olieresten gaan er niet altijd vanaf in de schoonmaakmachine, dus het beste van te voren al wat schoonmaken.
Voor alles een eerste keer :slight_smile: als je kijkt naar de tonarbre (de as) dan kun je aan de hand van het haakje zien welke kant de veer erin moet.

1 like

Zit er dan ook een nieuwe pakking bij?
Of haal je die ergens anders vandaan?
Goede pakking is wel belangrijk bij een nieuw glaasje plaatsen.

nee, zit geen pakking bij, ik heb ze tot nu toe alleen vervangen bij nieuwe Seiko 5jes, lijkt mij dat dat niet perse hoeft dan.
Overigens test ik ze wel daarna op waterdichtheid met een simpele koud/heet water methode.
Ik ga overigens nooit zwemmen of douchen met dit soort mechanische horloges dus beter dan dat hoeft het voor mij niet te zijn.

Zo’n pakking is normaal gesproken voor eenmalig gebruik bedoeld.

Als de pakkingring er niet uit komt bij het verwijderen van het originele glas en hij ziet er onder 10X vergroting onbeschadigd uit, dan laat ik hem lekker zitten.
Maar ik snap je punt, voor de beste dichting moet je hem vervangen,