-> weer een oud lijk gered van de ondergang... (modemburner)

WOW, mooi horloge, en ook fraaie reportage, wederom heel erg leuk om zulk werk te zien! (tu)

Petje af voor het met de hand pasmaken van het centrumrad, heel knap dat je vader de ingrijping toch OK heeft weten te krijgen (de tandhoogte lijkt nogal te verschillen met het oude rad?)

Hopelijk vind je nog een passend glas om het helemaal af te maken!

Groet,
Paul

Paul K Schreef:

WOW, mooi horloge, en ook fraaie reportage,
wederom heel erg leuk om zulk werk te zien! (tu)

Petje af voor het met de hand pasmaken van het
centrumrad, heel knap dat je vader de ingrijping
toch OK heeft weten te krijgen (de tandhoogte
lijkt nogal te verschillen met het oude rad?)

Hopelijk vind je nog een passend glas om het
helemaal af te maken!

Hoi,

Klopt, de diepte van de tanden wijkt af, achter is het mij niet duidelijk waarom deze zo “overdreven”? diep gemaakt zijn.
Wanneer je deze bekeek samen met de oude was er zeker een kwart diepte over…
Welk nut het heeft gediend is mij niet duidelijk, wat wel duidelijk is dat dit een veel zwakkere constrcutie was, ook omdat er een diepe groef in zat op de plek waar de tanden eindigen, feitelijk waren de tanden qua aanhechtigspunt nog dunner dan het wiel zelf.
Strange …

Groeten

Mario

Paul K Schreef:

WOW, mooi horloge, en ook fraaie reportage,
wederom heel erg leuk om zulk werk te zien! (tu)

Petje af voor het met de hand pasmaken van het
centrumrad, heel knap dat je vader de ingrijping
toch OK heeft weten te krijgen (de tandhoogte
lijkt nogal te verschillen met het oude rad?)

Hopelijk vind je nog een passend glas om het
helemaal af te maken!

Hoi,

Klopt, de diepte van de tanden wijkt af, achter is het mij niet duidelijk waarom deze zo “overdreven”? diep gemaakt zijn.
Wanneer je deze bekeek samen met de oude was er zeker een kwart diepte over…
Welk nut het heeft gediend is mij niet duidelijk, wat wel duidelijk is dat dit een veel zwakkere constructie was, ook omdat er een diepe groef in zat op de plek waar de tanden eindigen, feitelijk waren de tanden qua aanhechtingspunt nog dunner dan het wiel zelf.
Strange …

Groeten

Mario

Mario,

Ik heb helemaal niets met zakhorloge’s, maar ik vind dit toch wel heel bijzonder. Dat je in twee dagen tijd van iets ‘ouds’ iets helemaal nieuws kunt maken vind ik echt bijzonder.

Ik neem mijn pet voor je af!

Ik merk dat er toch aardig wat mensen zijn die het interesseerd,deze oude “rommel” :wink: dat moedigd wel aan.

In de toekomst zal ik proberen er wat dieper op in te gaan wat betreft demontage en weer opbouwen, mischien krijg ik dan ook wat meer concurrentie…

Prachtige reportage, ja op marktplaats is zo nu en dan leuk spul te vinden,
Dat bochtje in die gouden wijzer had ik nooit eerder gezien.
Valt me op dat ik geen lagersteentjes kan ontdekken in het uurwerkje, en dat de kast er opvallend goed uit ziet voor een horloge van 250 jaar oud.
groet. Chris

diashock Schreef:

Prachtige reportage, ja op marktplaats is zo nu en
dan leuk spul te vinden,
Dat bochtje in die gouden wijzer had ik nooit
eerder gezien.
Valt me op dat ik geen lagersteentjes kan
ontdekken in het uurwerkje, en dat de kast er
opvallend goed uit ziet voor een horloge van 250
jaar oud.
groet. Chris

Hoi Chris, het heeft wel 2 lagerstenen voor de balans, deze zitten (onzichtbaar)onder dat stalen plaatje op de balansbrug en de bodembrug.
In de meeste gevallen zul je er geen enkele aantreffen of slechts een ruwe diamant die als valse deksteen is geplaatst zonder enig nut.

Hallo Mario,
Een zeer mooi resultaat is dit, misschien heb ik een glas voor je liggen. Het ligt er aan welke maat het is! Ik heb er wel aardig wat liggen. Er hoort een glas in waar een “lensje” inzit, geen probleem. Ik hoor het wel.
Groeten Martin Meijer.

Beste Martin, ik heb je een privé ebricht gestuurd.

Mario

martinm Schreef:

Hallo Mario,
Een zeer mooi resultaat is dit, misschien heb ik
een glas voor je liggen. Het ligt er aan welke
maat het is! Ik heb er wel aardig wat liggen. Er
hoort een glas in waar een “lensje” inzit, geen
probleem. Ik hoor het wel.
Groeten Martin Meijer.

mooie reportage en natuurlijk gefeliciteerd met je aanwinst!
Knappe resatauratie…

Groet,
Arno.