Weer een Roamer er bij

Afgelopen dinsdag weer een pakketje uit de U.S.A. ontvangen.
Deze keer een Roamer uit de veertiger jaren. Gevonden op Ebay en lang getwijfeld of ik mee zou bieden, want de verzendkosten waren bijna net zo hoog als de prijs van het horloge. De mooie wijzerplaat gaf de doorslag.
Bij de deur nog een tegenvaller want de staat wilde ook nog ruim twintig euro hebben.
Horloge viel niet tegen, veer was gebroken en dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat hij jarenlang in een laatje gelegen heeft.
Ondanks mijn voorraadje nieuwe veren geen passende er bij.
Enige tijd geleden een poging gedaan een “Arsa” weer aan de gang te krijgen, waarbij een lagersteentje sneuvelde (leermomentje) en de veerton daarvan is exact gelijk aan die van de Roamer. Veer er uit en in de Roamer. Het werkt, maar de wijzerverstelling gaat zwaar. Van alles geprobeerd en het lijkt er op dat een heveltje scheef zit. Dus wijzerplaat er af en goed bestuderen. Blijkt dat er een boutje van de veerbrug te lang is en dus op de verkeerde plek zit (leermoment 2). Boutjes verwisseld en het werkt weer, hier en daar een druppeltje olie en alles weer in elkaar. Horloge loopt, dus maar eens naar bed want het intussen al drie uur geworden. Maar helaas hij stopt er weer mee.
Gistermorgen alles uit elkaar en ultrasoon gereinigd. Daarna weer monteren, maar dat valt vies tegen om drie asjes tegelijk in het juiste steentje te krijgen. Enkele uren later zit het gaande werk weer in elkaar, maar er zit me weer te veel vuil in. Hup, maar weer in de ultrasoon. Goed gedroogd met de föhn en de steentjes weer gesmeerd. Volgende keer laat ik die tandwielen maar zitten, want je kunt er goed bij om te smeren. Daarna nog een paar spannende momenten bij de montage van het anker en de balans. Heb daarbij ook nog wel enkele leermomenten gehad. Om half één vannacht liep hij weer en ditmaal goed. Dus met een tevreden gevoel naar bed.
Nu twaalf uur verder loopt hij slechts dertig seconden achter en dat laat ik voorlopig maar zo.
Ik ben er blij mee😊

8 likes

Mooie wijzerplaat, maar deze is wel een keer opnieuw opgemaakt. Ook zijn de wijzers opnieuw gevuld. Wist je dat?
Is dat een Roamer met een waterproof kast of gewoon een draaideksel? Is de kroon origineel en gesigneerd?

Job well done, maar niet de asjes laten zitten hoor. Die moeten er uit worden genomen. Dan maar oefenen zodat je in de vingers krijgt hoe die het best weer terug te plaatsen :wink:

mvg Melvin

Ik ben er van overtuig dat het de originele wijzerplaat is. Heb ergens gelezen dat de oude wijzerplaten gemaakt zijn van aluminium en erg lang goed blijven. Ik had ook mijn bedenkingen over de wijzers, maar ook die zijn volgens mij origineel. Alle schroefjes van het uurwerk waren ook onbeschadigd (nu niet meer) en dus nooit los geweest. De kroon is denk ik niet origineel.
De kast is een Roamer patent case type I .
Volgens de beschrijving op internet komt dit horloge uit een boedelruiming van een oude horlogemaker en vroeger was dit gewoon een oud horloge dat stuk was. Lijkt mij sterk dat ze daar een re-dial bij deden.

Foto van Ebay

2 likes

Ik denk ook niet dat het een redial is, is het horloge niet waardevol genoeg voor. Echter het verhaal van boedel van horlogemaker is 99% van de keren onzin, dan zouden er wel heel veel oude horlogemakers zijn.
Meestal gewoon rommelmarkthorloges en daar is helemaal niets mis mee maar boedel van oude horlogemaker verkoopt beter.

Het wit van de wijzerplaat is wel heel erg wit, dat noem ik altijd tandartsenwit. In 99% van de gevallen gaat het dan om een redial en ook ziet de minute track er wat rafelig/slordig uit. Ik kan er ook naastzitten in dit geval. Het is tegenwoordig echt schering en inslag op Ebay en dergelijke. Misschien zie ik daarom soms wel spoken die er niet zijn. Als je er blij mee bent, is het prima. Vat het niet persoonlijk op aub.

Is het uurwerk de MST 371 of 372? En wat is de diameter zonder de kroon? Originele kronen zijn als het goed is nog te bestellen op kastnummer. Het kastnummer is te herleiden met het type kast, uurwerk en diameter.

Diameter van de kast is slechts 30mm, daardoor lijken de letters misschien wat rafelig op je scherm. In werkelijkheid kan ik ze met een leesbril al moeilijk zien en lijken ze redelijk strak. Het uurwerk is volgens mij een MST372, maar wat is het verschil met de MST371?

Vandaag nog een broertje binnengekregen uit Engeland.
Dat is waarschinlijk wel een re-dial, want zo kwam die niet uit de fabriek😉

De kleinste diameter van een Roamer met 372 uurwerk is 33 mm dus dit is een 371. De 372 en de 371 zijn identiek behalve dat de 372 één ligne groter is.
Ik zie dat een 30mm, type 1 kast met 371 uurwerk een X3103 kroon nodig heeft. Dan heb je helaas net pech.

2 likes

Kan ook door de foto komen, de foto is verder vrij donker waardoor het wit overbelicht wordt; ik zie namelijk helemaal geen contrast in het wit. Hetzelfde geldt ook voor de wijzers.

Oefening baart kunst. Niet te lang doorgaan s’nachts, gewoon de volgende ochtend weer proberen. En je moet goed oefenen met drie, want je komt er een keer een tegen waar je er vier tegelijk mag doen, en dan ben je echt aan de beurt. :sweat_smile:

Mooi gedaan verder, veel plezier met het resultaat. Niks geeft zoveel voldoening als een klok die je zelf weer aan de praat gekregen hebt!

Van welke site haal je dit plaatje? En hoe weet ik welke kroon?
Zoek n.l. ook nog enkele glaasje en daar kom ik ook niet verder mee.
De lokale horlogemaker had voor een andere Roamer een glaasje besteld, maar de ronding is niet goed en dicht dan niet af.

Dat komt van Cousins af, klik hier.
Je kan niet zomaar een willekeurig glas op diameter bestellen. Dat komt omdat die waterproof kasten een speciaal stolpglas nodig hebben. Voor wat betreft welke kroon of glas je nodig hebt, moet ik in de boekwerken spitten :wink: Je mag me een pb sturen met info van de Roamers waar je een glas voor zoekt. Of je moet geluk hebben en het glas kunnen vinden op het kastnummer.

Mooie klok, leuk uurwerk!
Roamer was een merk van Meyer & Studeli, het goedkopere merk wat ze voerden was Medana.
Hier is een mooie website van een MST verzamelaar.
http://mirius.co.uk/CalibreIndex.htm?Lever,MST

1 like

Bedankt voor het aanbod. Ik zal eerst eens kijken wat ik nog nodig heb, stuur ik je t.z.t wel een pb. Ga waarschijnlijk de laatste Roamer kanabaliseren t.b.v. de anderen.

1 like