Weer een Vostok project af

Regelmatig werk ik aan oude Vostok horloges om er iets speciaals van te maken.
Ik kwam deze tegen en zag mogelijkheden, maar gekocht om te ontdekken wat ik er mee kan doen.

Eerst het bandje weggegooid dat was waardeloos en vies.
De wijzerplaat cccp gemarkeerd dus uit de Soviet tijd vond ik interessant en heb ik goed bewaard. De kast en kroon zijn nog keurig, bijna nieuwstaat.

Eerst het belangrijkste: Het uurwerk een service gegeven.
De prachtige wijzerplaat combineerde goed met de wat verouderde wijzers dus deze heb ik ook behouden. Om de wijzerplaat te benadrukken heb ik een bezel van het oudste type dat ik kon vinden ontchroomd en twee weken in de tuin begraven om een interessant patina te ontwikkelen en dat is deze keer heel erg mooi geworden. Tenslotte het glaasje gepoetst natuurlijk.

Dit is het resultaat:

Het resultaat is een zeer doorleefd horloge, waarbij de patina juist extra wordt benadrukt door de fraai glimmende bijna onaangetaste kast en kroon.

Ik kan niet al mij Vostok mod’s houden, maar misschien is dit er wel een voor mijn eigen verzameling, eerst maar eens dragen.

10 likes

Ziet er goed uit! Hoe gaat dat ontchromen in z’n werk? Kan dat met elke Vostok?

Leuke combi zo met die amphibian bezel. Ik heb een komandirskie die vergelijkbaar is. Ondanks dat ik me kan voorstellen dat velen het horloge niks vinden, ben ik er blij mee.

Mijn beste,

Zeer vindingrijk. :+1:
Het resultaat is er dan ook naar.:watch:
Leuk gedaan hoor!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Ontchromen lukt niet met een RVS Amphibia kast en ook die goud kleurige kasten krijg je niet kaal. Een Komandirski kast en vrijwel alle bezels, daarmee werkt het prima.
Sterk zuur haalt het chroom er af: zoutzuur accuzuur zwavelzuur, nachtje laten staan bij voorkeur buiten.

Voor een egale patina gebruik ik ammoniakdamp, de kast en bezel moeten dan heel schoon, droog en vetvrij zijn. Wil je juist een niet egale patina, dan druppels op het messing.

Maar begraven geeft voor mij het mooiste resultaat. Nadeel, het duurt langer en je bent afhankelijk van de natuurlijke omstandigheden.

Als je interesse hebt wil ik wil helpen.

Top, er is een Komandirskie 861875 onderweg, een verchroomde messing kast volgens de site. Wel zo’n nieuw model, zonder draaibare bezel. Lijkt me wel gaaf om die te ontchromen en een mooi patina laten kweken.
Mag ik contact met je opnemen als die binnen is en ik de chroomlaag zat ben?

Zou het nog zin hebben zo’n bronzen bezel/kast met een snijbrander o.i.d. te bewerken ( qua kleurverandering ) niet dat je er gaten in brand natuurijk :innocent:

Wat een leuk project!
Prachtige combinatie. De verouderde bezel met de verkleurde wijzers en de gecraqueleerde wijzerplaat geven een prachtig doorleefd uiterlijk. Goed gedaan. Bedankt voor het doorgeven en het delen van je keukengeheimen. Pas je wel op met zuur en ammoniak? Gevaarlijke combinatie!!!
Nog een tip ter vervolmaking van het effect: Ik zou er een (zelfgemaakt) vintage military style leren bandje op zetten.
Het geeft mij ieder geval veel inspiratie om op e-Bay maar eens naar een technisch goed werkende wat oudere Vostok Kommandirsky uit te kijken. Ik hou wel van dit soort projecten. :thumbsup:

Is goed stuur een PB en dan regelen we iets.

1 like

Super, dank je! Echt gaaf wat je met die Vostok doet.

Dat ziet er GOED uit @vouwfietser!