Zouden jullie me nog eens willen helpen met detail info aub? Dit is absoluut niet mijn interesse gebied, ik heb er geen boeken over en door te zoeken op het net krijg ik meer vragen dan antwoorden.
Van het uurwerk heb ik geen verstand, daar kan ik dus niks over zeggen. Bij de wijzerplaat valt me wel het een en ander op. Zo lijken de 1 en de 2 van de 12 verschillend van grootte, maar dat kan door de foto komen. De markers op 3 en 9 zijn niet hetzelfde uitgelijnd. Verder vind ik de plaat, in al zijn eenvoud, toch nog “rommelig” overkomen en dan zeker het onderste gedeelte en de tekstregels.
Het zijn slechts waarnemingen waar je zeker geen waarde-oordeel aan kunt hangen :).
Heel mooi uurwerkje. (tu)
Pas op als je losse uurwerkjes aanschaft, je moet wel zeker weten dat hij loopt. Als de wijzerplaat er af ligt is de kans is heel groot dat het urenwiel er vanaf valt.
Ook komt het vaak voor dat de uitstekende as van de kleine seconde afgebroken of krom is.
Het zwakste onderdeel is de balansas, de asjes zijn heel teer en breken snel.
Natuurlijk is te vinden, maar $$$$$$ prijzig, net zo als alles van de PP.
Belangrijkste is wat wil me doen, weer een horloge van maken of…:S
Groet
Iwan
Ja, als het een orgineel Patek tandwieltje moet zijn zal het heel moeilijk worden.
Sommige horlogemakers hebben een assortiment van deze tandwieltjes in voorraad zoals dit. http://cgi.ebay.nl/Systema-swiss-lot-100-hour-wheels-various-sizes-/360278503674?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53e245b0fa.
Ik weet helaas niet of de kans groot is dat je er een goed passende tussen vind.
Een andere mogelijkheid is zo’n tandwieltje passend te laten maken voor het Patek uurwerkje.
Boven het urenwiel zit nog een kleiner tandwieltje die zit ook los, hopenlijk zit die nog wel op zijn plek.