Weer eens een Elka

Daar ik als geboren Amsterdammer al tijden een “Amsterdams” horloge in mijn collectie wilde maar nooit iets betaalbaars of er nog enigszins knap uitziend tegenkwam, zag ik vorige week een lotje met een alleraardigst uitziende Elka.
Na een klein bod te hebben uitgebracht kreeg ik na een paar dagen bericht dat het bod was geaccepteerd en heb ik (dom,dom) zonder er echt erg in te hebben buiten eBay om betaald. Punt is dat het horloge op eBay Uk stond en daar kon je direct een bod uitbrengen maar op eBay NL niet, dus heb ik het per pb gedaan. Volgende keer beter opletten. Gelukkig is alles goed gegaan, had het horloge binnen een paar dagen binnen uit Bulgarije en zeg nou zelf is tie niet lief?
Denk dat het een jaren '40 - '50 is maar sta open voor suggesties, ook over het uurwerkje.

Hier een 2 tal pics, hij loopt wonder boven wonder nog zeer netjes met een mooi tikgeluidje.

Binnenkort ff een nieuw glaasje, service en een Nato bandje (als er 16mm bestaan) en hij/zij kan om de pols :wink:

Bedankt voor het kijken!

mvg, Frans

Frans

het ziet er goed uit maaaar wat bedoel je nu met amsterdams horloge.
Je gaat mij toch niet trachten wijs te maken dat deze in amsterdam zijn gemaakt toch.

het lijkt mij een jaren 50/60 horloge en de wijzerplaat ziet er nog perfect uit

Groet
Arie

movement Schreef:

Frans

het ziet er goed uit maaaar wat bedoel je nu met
amsterdams horloge.
Je gaat mij toch niet trachten wijs te maken dat
deze in amsterdam zijn gemaakt toch.

het lijkt mij een jaren 50/60 horloge en de
wijzerplaat ziet er nog perfect uit

Groet
Arie

ELKA was een merk dat uit A’dam kwam. De horloges werden gewoon her en der gemaakt, maar via ELKA (een A’damse juwelier) verkocht, met een ELKA merk op de plaat.

ELKA: Eduard Louis Kiek Amsterdam

Als het goed is dan schreef ik toch “Amsterdams” horloge :wink:
" " betekent dan tussen haakjes, dus met een knipoog.

Overigens bestelde dhr. Kiek zijn uurwerkjes indertijd bij hoog aangeschreven fabrikanten, het is echt wel een kwaliteits uurwerkje.

De laatste decennia van het bestaan van de winkels Kiek verkochten ze over het algemeen o.a. horloges van de div. zgn. topmerken.

mvg, Frans

ps Ik heb de nieuwe zoek functie gebruikt op http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk en denk dat het voor 99% een AS uurwerkje is en dan zou jaren '40 - '50 heel goed kunnen kloppen.

Goed verhaal! Veel plezier ermee!

Leuk ding Frans, al heb ik m’n bedenkingen over de lumen op de cijfers.
Volgens mij hoort het er niet op thuis…

Maar het blijft een leuk horloge en als Mokummer hoor je zoiets gewoon te hebben:D

Ja, deze is leuk met heel mooie wijzers(tu)

Ook leuk vind ik de streepjes op het uurwerk en het feit dat hij 16 juweeltjes heeft. Dit laatste had ik nooit eerder gezien, meestal zijn het er 15 of 17 geloof ik.

Zelf denk ik dat het nog de originele lumen is, waarschijnlijk radium en je ziet wel vaker bij geluumde (radioactieve) oude horloges dat de lumen als het ware opzwelt, net of het “werkt”.
Maar voor hetzelfde geld heb je gelijk hoor Tom, door de macrostand lijkt het erger dan in werkelijkheid.

mvg, Frans

tjvreeken Schreef:

Leuk ding Frans, al heb ik m’n bedenkingen over de
lumen op de cijfers.

Maar het blijft een leuk horloge en als Mokummer
hoor je zoiets gewoon te hebben:D

IWC cal. 89 is ook met 16 jewels gemaakt meen ik.

Mooie Aanwinst Frans!!

Veel draag en kijk plezier!!

Groet, Justin

Mooi horloge met zeker een stukje Amsterdamse historie erachter! (tu) Maar of ik het horloge aan een Nato zou dragen? Ik denk eerder aan een leren bandje.

Dat oude lumen kon opzwellen wist ik niet, vandaar mijn opmerking.
Als het origineel is, is het natuulijk prima!

Groeten, Tom.

Frans53 Schreef:

Zelf denk ik dat het nog de originele lumen is,
waarschijnlijk radium en je ziet wel vaker bij
geluumde (radioactieve) oude horloges dat de lumen
als het ware opzwelt, net of het “werkt”.
Maar voor hetzelfde geld heb je gelijk hoor Tom,
door de macrostand lijkt het erger dan in
werkelijkheid.

mvg, Frans

tjvreeken Schreef:

Leuk ding Frans, al heb ik m’n bedenkingen over
de
lumen op de cijfers.

Maar het blijft een leuk horloge en als
Mokummer
hoor je zoiets gewoon te hebben:D

Wel hou ik een slag om de arm of het in dit geval ook zo is hoor Tom, eerst maar eens horen wat W&V zegt :wink:
Overigens is het uurwerkje getraceerd http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_984 met dien verstande dat ik een 16 jewels variant heb en dat moet dan haast wel een aangepaste versie zijn :S
Overigens zat ik met mijn datering aardig goed :wink:

mvg, Frans

tjvreeken Schreef:

Dat oude lumen kon opzwellen wist ik niet, vandaar
mijn opmerking.
Als het origineel is, is het natuulijk prima!

Groeten, Tom.

Frans53 Schreef:

Zelf denk ik dat het nog de originele lumen is,
waarschijnlijk radium en je ziet wel vaker bij
geluumde (radioactieve) oude horloges dat de
lumen
als het ware opzwelt, net of het “werkt”.
Maar voor hetzelfde geld heb je gelijk hoor
Tom,
door de macrostand lijkt het erger dan in
werkelijkheid.

mvg, Frans

tjvreeken Schreef:

Leuk ding Frans, al heb ik m’n bedenkingen
over
de

lumen op de cijfers.

Maar het blijft een leuk horloge en als