De posts terug gelezen hier op t forum, maar er wordt hier weinig gesproken over het merk Pequignet. Vooral bekend van de jaren 90 moorea stalen band en het feit dat ze een ‘manufacture’ status hebben. In de 00’s haast van de radar verdwenen maar weer kapitaal krachtig, althans heb ik gelezen… Vooral benieuwd of iemand hier de laatste jaren nog iets van Pequignet heeft gedragen. Ik werd eigenlijk getriggerd door een afbeelding van hun nieuwste model, de Pequignet moorea Ranelagh. Mooi strak vormgegeven en prachtige kleur wijzerplaat, althans de blauwe sunburst uitvoering. Voordat de opmerkingen komen; ja ik was initieel op zoek naar een duikershorloge, ben gewoon geïnteresseerd naar ervaringen, misschien iemand met wat meer kennis van dit merk. Overigens is bovengenoemd model voorzien van een NH35A uurwerk en niet van hun inhouse ‘manufacture’ uurwerk.
Ik heb de afgelopen dagen volgens mij 3 andere “onbekende merken” gezien op HF. Allen met een band geïnspireerd door een AP Royal Oak of IWC Ingenieur. Dus of dit nu echt wat anders is? Mijn eerste insteek zou zijn; niet echt.
Of, en wat voor een history dit merk heeft weet ik overigens niet. Ken het merk niet moet ik je bekennen.
Manufactuur status lijken steeds meer horlogehuizen te claimen, terwijl het wellicht niet altijd daadwerkelijk zo is (een aangepaste ETA/Selita is imo geen manufactuur)
Heel bekend merk ook qua sieraden, alleen in Nederland nooit echt doorgekomen. Als ik het goed heb zelfs nog 1 van de weinige merken die alles inhouse maken (op wat uurwerken na dan).
Heb zelf eind jaren 90 deze gedurende een verstandsverbijstering aangekocht.
Was na ruim een jaar alweer verkocht. Zat zeker niet slecht in elkaar maar had er eigenlijk alleen in de etalage een klik mee, thuis werd dat snel minder, daarna kwam er een Fortis Flieger Chrono voor terug.
Inderdaad dat vond ik ook terug. Vooral in de jaren 90 dus bekend met hun moorea horloge banden v.v. ovale schakels. Het bedrijf is pgericht in 1978. In 2004 zocht de oprichter een opvolger die gevonden werd in de persoon van Didier Leibundgut die tot toen marketing directeur was van zenith. In 2012 gingen ze failliet, maar in de jaren daarvoor wel een eigen inhouse uurwerk ontwikkeld; het royale uurwerk. Het bedrijf is datzelfde jaar opgekocht door 2 privé investeerders; Laurent Katz en Philippe Spruch beide eigenaar van LaCie. Sindsdien timmeren ze weer aan de weg met een betaalbare moorea lijn en een ‘manufacture’ lijn die Royale genoemd wordt.
Pequignet Moorea Chronograph.
Ik heb deze sinds 1999. Nog steeds blij mee. 3 jaar geleden eerste service beurt gehad.
Je zag ze bijna 20 jaar geleden niet veel, nu nog minder. Wie weet brengt deze serie hier verandering in. Succes met je keuze.
Ik zeg wat ik zie, het zoveelste horloge met eenzelfde band. Is weinig ongefundeerd aan lijkt me. Ik roep daarbij niet eens dat een ander eerder was met het ontwerpen van zo een bracelet(al denk ik van wel).
En als je het hebt over het gedeelte over manufactuur, daar heb ik niet gezegd dat dit merk ook eta/selita aanpasr en zichzelf veren in de kont steekt (en ook hier zou me dit niet verbazen).
Het is Seiko en ik meen dat @koekoek hier ooit iets over gezegd heeft, in ieder geval weet hij meer van deze uurwerken. Ik dacht dat het NH35 uurwerk wel goed was maar de opvolger NH36 minder was maar daar kan ik helemaal naast zitten.
Ik vind het ontwerp best mooi en of dat weer is afgeleid van wat anders kan me werkelijk waar niets schelen want dan zou je alle horloges moeten kennen om te voorkomen dat je iets koopt waar een ander weer wat van kan vinden.
Maar de prijs en de maat zijn voor mij reden verder niet naar dit model te kijken. Ik zou verder het uurwerk of het merk niet schuwen.