Weer iets obscuurs Russisch (luch 3055)

Zo ééntje wou ik al een poosje. Een Luch met een raar electromechanischquartz caliber.
Leesvoer!
http://www.crazywatches.pl/luch-3055-electro-quartz-1981

Inderdaad een vreemd uurwerk.

En een quartz inderdaad! Uit 1982 zo te zien. Verbijsterend dat dit soort spul nog werd verkocht in die tijd. Zelfs de Russen hadden toen al beter en betrouwbaarder spul.

Hij loopt wel trouwens. Één van de bandaanzetten van de kast is wat gescheurd, eerst maar eens kijken of dat met secondelijm blijft zitten, niet netjes maar ja, ik ga het ding dus niet buitenshuis dragen. (hopelijk nog een keer een wat betere op de kop tikken. Niet betrouwbaar kom ik net achter, blijft soms zomaar staan en gaat weer lopen als ik de kroon 1 klik uittrek. Gaat nog een keer weer uitelkaar.

Verder wel een leuk ding met origineel bandje. Kan er niet zomaar af trouwens, pinnen lijken geklonken te zijn.

Hele aparte kastvorm.

Wijzerplaat met mooie blauwe kleur.


Ik kan desnoods deze donorkast gebruiken. Bij deze is de balans as geknapt, circuit waarschijnlijk dood.

3 likes

Quartz, het lijk mij eerder elektromechanisch met zo’n magneetbalansje.
Wel interessant.

Quartz én electromechanisch, je kan de balans bijstellen én het circuit afregelen. :slight_smile:

Nog interessanter!

Je ziet ook dat grote quartz kristal op de tweede foto. (uit 1982!)

Erg leuk ding zeg.

Voor mij een geheel onbekend horloge, maar ziet er prima uit. :+1:
Jammer dat de kast gescheurd is maar gelukkig heb je een andere achter de hand.

Alleen jammer dat die kast weer minder “speciaal” is…

Dat klopt, de originele is mooier. :smile:

Altijd leuk, die mechanische batterij klokjes uit de 70/80-ties, voorlopig ben je er niet klaar mee :smiley:

Zoals altijd een leuke aanwinst weer Martijn :+1:

Groeten van de mijne

Die ziet er ook bijzonder uit!
Ik krijg weer wat raars binnen, zal wel ergens volgend jaar worden, maar dan maak ik er wel een apart onderwerp over.
Brok antiek uit 1957.

1 like

Zo,n Ural horloge is een mooie aanwinst, de meeste zijn uitgerust met een aluminium kast.
Je ziet ze soms met alleen een uren en minutenteller, maar volgens mij hoort hier het speciale Molnia uurwerk met centrale seconde in te zitten.

Zou kunnen natuurlijk.
Als je hier een stukje naar beneden scrolt dan zie je Mark Gordon met ééntje met hetzelfde uurwerk als die van mij, schijnt “uncommon” te zijn.
http://forums.watchuseek.com/f10/old-russian-ural-1950s-574495.html

Ja, je hebt gelijk, in dat geval heb je een zeldzame variant te pakken. :smile: :+1:

Ik hoop het, het blijft raar Soviet spul natuurlijk :smile: