Weer on-line en nog en nieuwe aanwinst

Na vanwege een verhuizing even een weekje uit de lucht geweest te zijn (wat ongelooflijk veel nieuwe posts - ik heb weer wat te lezen!) nog even snel een fotootje uit de “losse pols” van mijn laatste aanwinst. Een Vostok Arktika van Leo van Russwatch. Uitstekende service en prima contact.
Wat ik mooi vind aan dit model is de aandacht voor detail, de (scheeps)schroeven op de kast, het anker aan de secondenwijzer en de kroon die ook in schroefvorm is.

'T is een mooi horloge, gefeliciteerd Michel!

Fraai hoor, gefeliciteerd!

Een mooi eigen model van Vostok (voor zover ik weet niet “geïnspireerd” op een model van een ander merk) en met het uurwerk zal het ook dik voor elkaar zijn. De “Russen” zijn aardig vertegenwoordigd op dit forum, denk ik!

Veel plezier ermee, Michel!

Mooi ding …veel plezier er mee !!!

hehe, ondertussen ook weer online (wellicht 't zelfde probleem als Dennis).

Enfin, Mooie klok Michel. Hoeveel micron verguld ist ie (nieuwsgierig)?

Niels

Welkom terug, en gefeliciteerd met je fraaie aanwinst.

Ruud

Bedankt voor de reacties. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel micron hij verguld is. Ik vermoed maar 3 micron of zo, dat is gebruikelijk bij Russische horloges. De tijden van 20 of meer micron zijn helaas voorbij. Misschien post Leo hier zelf wel eens en kan hij het ons vertellen…

Zou toch wel zeer jammer en een beetje teleurstellend zijn als het inderdaad maar 3 micron is. Doet eigenlijk wat afbreuk aan het horloge, hoewel je vast zo vaak wisselt van horloge dat je deze Vostok niet zodanig vaak draagt dat het snel zal slijten.

Niels

3 micron kan ik me niet voorstellen. 10 is toch zeker het minimum. Maar aan de ander kant, voor die prijs blijft het in mijn ogen veel horloge.

Veel draag plezier. Ik heb hem ook in het goud in de handen gehad dus weet ook hoe die er in het echt uitziet.

Mvg Dennis.

Ik heb Leo een mailtje gestuurd en hoop maandag iets te (laten) horen.

Leo heeft het nagevraagd bij de fabriek met onderstaand resultaat (bedankt weer voor de service). Het gaat hier om een legering dat in een bepaald procede onder bepaalde omstandigheden wordt aangebracht.

The rose gold Arktika is not electroplated by galvanic method (in this
case we could say how many mkm of plating it is). We used PVD plating - it
is physical vaporation in vacuum. In this case ions of titanium nitride and
gold injected into the stainless steel body. As a result of this procedure
we have an alloy of 3 different metals on the surface of the case and it’s
impossible to measure of a thickness of it. Anyway, this technology
correspond to 5 mkm of electroplating by erasability.
Just for you reference - absolutely the same technology (PVD plating) use
most of famous Swiss brands like Longines, Tissot and others.

PVD… dat hoor je wel meer tegenwoordig. Technisch weet ik er niet zoveel van af om echt te kunnen beoordelen of dit nu beter is dan de manier die men ‘vroeger’ gebruikte (en je dus uitkwam op 10, 20 micron-aanduidingen zeg maar), maar kan mij voorstellen dat de slijtvastheid (want daar gaat het eigenlijk om volgens mij) overeenkomt met 20 micron. Dit houdt dus ook in, dat men nu goedkoper (want minder goud nodig) eenzelfde kwaliteit (lees: slijtvastheid) bewerkstelligt.

Klopt mijn redenatie een klein beetje? Ik hoop tennminste niet dat ie al te veel rammelt… :wink:

Niels

Ik heb er ook geen verstand van, het lijkt op goud maar de sluitvastigheid heeft vast een grotere prio en voor een horloge van 130 euro lijkt me dat een weloverwogen keus. Aan het verhaal te lezen is er goed over nagedacht in ieder geval.

De technieken en materialen zijn verbeterd, maar kan nog niet tippen aan een 20 ycron kast, zelfs niet aan 10ycron. Deze zijn bijna zo duur als goud.