Telkens neem ik me voor om tijdens een reparatie / restauratie ruimschoots foto’s
te nemen om ook eens een prachtige “voor en na” te plaatsen zoals we die van Freddy gewend zijn (met alle respect hoor :} geweldig !! ) , maar steeds weer
vergeet ik de beste details vast te leggen X(
Nou Ja, oke veel minder gedetailleerd , maar misschien toch ook wel leuk cq interessant gezien het toch wel een beetje bijzonder kaliber is , Breitling / Venus 178
Ik kreeg alleen het losse uurwerk ter reparatie aangeboden
Mijn eerste indruk en opmerking was “catastrofaal” >X
Roest !! Tirette met schroef puinhoop , hier helpt ook cola niet
Oxidatie waar men ook maar keek
Chrono brug
Zo , genoeg roest gezien…demonteren die handel en losse deeltjes schuren , krabben , borstelen , polijsten cq trommelen , en in de wasmachine met als programma voorwassen met biotex en twee keer de hoofdwasgang en gezien het feit dat het spul meerder tientallen jaren oud is zal het in de droger niet krimpen toch :?
Uit het wasmachine het spul weer tot uurwerk brengen en tussendoor stenen zetten astapjes polijsten enkele deeltjes vernieuwen zoals een niet snel verkrijgbare tirette uit een nagenoeg passende nieuwe van een ander merk uurwerk aanpassen met de bijbehorende tirette schroef op de draaibank aanpassen , een ankerpalletje vernieuwen i.v.m een stukje afgebroken enz enz … uren en uren verstijken
En zie daar , geen plak meer tussen de tanden (
En dan als laatste foto … het complete uurwerkje , afgeregeld en wel … +4sec/d
amplitude 295 en met een tikfout van 0,0
Oke , moet bekennen in maar twee van de drie afgeregelde posities wat ik voor zo’n oud uurwerkje top vind en gezien de afwijkingen in de derde positie gering waren : -4 / 250 / 0,2