Een vraagje aan mijn kant. heeft iemand ervaring met het opwinden van een Omega seamaster 300 ceramic? Het uurwerk is een 2500d. Als ik mijn horloge opwind dan voelt het een beetje alsof het schuurt binnen in het uurwerk. Een paar keer de kroon naar binnen en buiten halen werkt wel maar uiteindelijk gaat hij altijd weer stroef. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip?
Niet doen, trekt alleen vuil aan en dat neem je via de stift mee naar binnen. Als het nieuw is, wil het wel eens duren voordat het soepeler wordt. Als je er echt per se iets op wil doen, is siliconenspray op een wattenstaafje en dan insmeren een beter idee.
ik zou t niet weten, maar als ik t zo hoor is t waarschijnlijk n horloge in de garantie en dan zou ik er alleen iets aan laten door bij n authorized dealer. anders kan t zomaar gedaan zijn met je garantie. tegenwoordig zijn die kasten ook verzegeld.
Waarom een automaat opwinden?
Het zou moeten kunnen, maar je gaat onnodig krachten op onderdeeltjes zetten, die er eigenlijk niet écht voor bestemd zijn; het is immers geen handopwinder…
Als ik een automaat ga dragen die even stil heeft gelegen, doe ik het horloge om de pols en na een half uurtje dragen zit er al voldoende reservekracht ik om 'm vervolgens gelijk te zetten. Voila!
Thnx voor alle reacties.
Ik ga het nog even aankijken. Ik heb het horloge nieuw gekocht en er zit nog 3 jaar - 3 maanden garantie op ;-). Het viel me alleen op. Ik heb in het verleden horloges gehad met het 2892-2 uurwerk erin en daarbij ging het opwinden erg soepel. De 2500D is gebasserd op de 2892-2. Een ding moet ik er wel bij zeggen en dat is dat de kroon van de seamaster erg klein is. Dit zorgt er dan voor dat het opwinden ook wat lastiger gaat.
Citaat: “Een ding moet ik er wel bij zeggen en dat is dat de kroon van de seamaster erg klein is. Dit zorgt er dan voor dat het opwinden ook wat lastiger gaat.”
Het is dan ook geen handopwinder, maar een automaat; zie mijn reactie en de bevestiging van Frans.
Die kroon dient er eigenlijk alleen voor om het horloge op tijd te zetten en de datum om de twee maanden te corrigeren.