Weet iemand iets over dit horloge?

weet iemand toevalig iets meer over dit horloge? ik verwacht dat het een zakhorloge convertion is of iets dergelijks. kan het merk silvana wel vinden maar geen soortgelijk horloge / zakhorloge. alvast bedankt voor het mehelpen

Gezien de positie van de sub seconds verwacht ik dat niet, dan zou met deze indeling de kroon op twaalf uur moeten zitten.

Uurwerk ziet er ook uit als modern fabriekswerk.

2 likes

Lijkt me gewoon een Unitas handopwinder te zijn. Dat kaliber is ontwikkeld als zakhorloge-uurwerk maar wordt nu veelal gebruikt in het goedkopere en grotere segment van veel independents en plakmerken.

De Unitas 6497/6498 verschillen hoofdzakelijk in de plaatsing van de kleine seconden, de -97 heeft kleine seconden op de ‘9’ en de -98 op ‘6’.

Kortom het kan een conversie zijn maar het kan ook gewoon productie zijn. Echter, hetgeen hierboven staat aangaande de positie van de kroon t.o.v. de kleine seconden is niet juist.

Addendum, aangezien dit ontwerp inmiddels rechtenvrij is, wordt het ook gebruikt door andere fabrikanten.

Tenslotte, een link… Unitas 6497/6498

5 likes

Gezien de font van de cijfers denk ik dat dit late jaren 40 is begin 50. Maar ik gok dit, omdat van de vele docu’s die ik gezien heb over joden en gaskampen kwamen er veel (zak)horloges in beeld en die hebben allemaal een karakterastieke font voor de cijfers.

De font in de deze is ietswat moderner in mijn optiek, maar ik laat me graag verbeteren.

1 like

Bingo :cn:

1 like

Bestaan er zakhorloges met een Unitas met een subseconds op 3 uur?

1 like

Niet bij mijn weten, maar ik zie helaas de relevantie niet in deze context.

1 like

Als ze niet als zakhorloge bestaan, zullen ze ook niet geconverteerd zijn. Dat was de vraag, toch?

Maar waar wordt dan gewag gemaakt van kleine seconden op 3 uur?

De wijzerplaat zou ouder kunnen zijn, maar de rest van de onderdelen herken ik als bekende moderne “horloge-modding”-onderdelen. (kast, kroon, uurwerk, wijzers)

2 likes

Hoe zijn de rechten op een uurwerk eigenlijk geregeld? Moet ik dan denken aan octrooien of rechten op het model

Alles lijkt me nieuw aan dit horloge. Het uurwerk is een typisch Chinese Unitas kloon en ook nieuw.

1 like

Daar weet ik de details ook niet van. Maar ik weet wel dat het ook geldt voor de Eta 2824-2. Zie hier…

Lijst van ETA 2824 klonen:
Sellita SW200-1
SwissTP STP1-11
Seagull ST2130
Hangzhou 6301
Valanvron VAL-24
H.K. Precision Technology PT5000
Liaoning Peacock SL-3000
Ginault 7275

Credit: Caliber Corner © 2022, All Rights Reserved.

1 like

De kroon zit toch op 12 uur bij een zakhorloge? Dan zou die subdial met dit uurwerk op 3 uur zitten.

Er zijn twee versies van de Unitas, kroon op 12 met seconden op 6 en kroon op 12 en seconden op 9

Er bestaan ook zakhorloges met de kroon op 3.

1 like

Er bestaat van alles. Punt blijft dat het hier een Unitas of kloon betreft die twee versies heeft

1 like

Volledig moderne mod, bestaande uit chinese unitas kloon, kast, wijzerplaat en wijzers.

Leuk ding. Geniet ervan zou ik zeggen.

Hieronder vergelijkbare samenstelling. Wijzerplaat en bezel zijn anders. Maar als je even zoekt, vast exact deze te vinden. Bij verzoek kun je elk merk laten drukken dat je wilt. Silvana zal waarschijnlijk de naam van de ontvanger zijn geweest in deze.

€ 60,58 50%OFF | 17 Juwelen 6498 Mechanische Hand Winding Vitage Heren Horloge Beweging

€ 34,12 31%OFF | Geborsteld 42Mm Saffierglas 316L Staal Pvd Horloge Case Fit Eta 6497 6498 ST3600

€ 11,31 30%OFF | Goutent 38.9Mm Steriele Blauw/Witte Wijzerplaat Horloge Onderdelen Fit Eta 6498 Meeuw St36 Beweging

2 likes

Heerlijk al deze deskundige antwoorden,
Alles voor de opleiding zullen we maar zeggen :innocent:

Dat is niet altijd zo. Bij een full Hunter zakhorloge, met een deksel aan voor- en achterkant, zit de kroon op 3 uur. Het 6498 zit vaak in deze zakhorloges.

Mijn conversie van even geleden, met een Eta Unitas 6498 uurwerk uit een zakhorloge. Zoals je ziet, met dit uurwerk zit de subseconde op 6 uur.

6 likes