Weet iemand iets van dit horloge

Ik kan weinig tot niets vinden over dit horloge. Zou er graag iets meer over willen weten.

1 like

Hoi Yvonne,

Grappig ding, erfenisje?

Het is een zeer oud en zeer matig gesteend cilindergang uurwerkje, zo te zien mis je ook de secondewijzer. Zal van voor 1900 zijn omdat je nog losse sleutels nodig hebt voor het opwinden en verstellen en de waarde is nihil (alleen het zilver van de kast)
Ga je hem opknappen?

2 likes

Het horloge is van mijn schoonmoeder, die wilde het horloge wel laten maken. Ze was er zeker van dat dit horloge, en nog 3 andere horloge, veel waard zouden zijn. Maar het lijkt mij niet zinvol om dit te doen. :grinning:

Emotionele waarde?

Tenzij er veel emotionele waarde aan zit zou ik zeggen: in deze staat geeft ie 2 x per dag de juiste tijd aan.

Zakhorloges in het algemeen zijn vrijwel niks waard.

1 like

Voor mijn schoonmoeder heeft het een hoge emotionele waarde, maar ze wil de horloge toch verkopen…
En wij hebben 3 andere horloge laten taxeren en 2 daarvan hadden een hoge taxatiewaarde. Dus daarom dacht ze dat deze ook wel wat waard zou zijn.

1 like

Wat voor horloges waren dat?

Dit waren beide zakhorloges van Union

Sorry, maar taxatiewaardes zeggen vrij weinig over de echte verkoopwaarde.

Union is op zich een goed merk, maar het zal heel erg liggen aan de eventuele complicaties of je er in het echt een substantieel bedrag voor gaat krijgen.

Beide horloge zijn verkocht voor de tacatiewaarde

Dan heeft ze geluk gehad.

Of waren de Union’s van goud en is die waarde getaxeerd + beetje extra, dat is dan gelijk een substantiële waarde.
Zonder info weet je het nooit.

1 like

Ja ze waren van goud

1 like

Zelfs dan zijn taxatiewaardes vaak voor de verzekeringswaarde: wat kost het om een gelijkwaardig horloge in een winkel te kopen.

Die prijzen zijn gewoonlijk aanzienlijk hoger dan de prijzen op ebay, fora en onder liefhebbers: de winkel moet immers zijn marge pakken en heeft ook kosten.

Een reële taxatie is vaak lager.

Bekijk het als met auto’s: een gefixeerde, getaxeerde, waarde zal hoger zijn dan de dagwaarde. De marktwaarde zal er tussenin liggen.

1 like

De goudwaarde is het grootste deel van de waarde voor een zakhorloge.
Zilver Waarde is stukken lager vandaar het grote verschil hier tussen.
Gezien de kleine waarde zou het verstandig zijn deze niet te verkopen en te koesteren aan de herinneringen, altijd leuk om het binnen de familie te houden.