Weet iemand iets van dit zakhorloge?

Hoi, ik ben nieuw hier , ik heb zelf al dagen “ gegoogled” maar kan helemaal niets vinden .

Het is een zilveren zakhorloge , het loopt al dagen precies op tijd. Het merk is : Edmond Willems , Charleroi . Als ik het openklap staat binnen in en op deksel achterkant oa : Victoria , 0,800 met links en rechts 2 merktekens, en een halve maan en kroon . Rementoir Cylindre 10 Rubis , serie nummer 8337-47. En in de deksel is nog meer heel fijn gegraveerd, maar dit kan ik niet lezen met loep. ( zie wat cijfers en letters) . Zoals ik al aangaf, ik kan echt totaal niets vinden over het merk… hoe en waar ik ook zoek… je zou zeggen je ziet bv minimaal iets , over merk of maker , . Het enige wat ik vind is een politicus edmond willems charleroi …. Raar … Hopenlijk weet iemand hier iets meer over te vertellen, over de maker, jaartal, geschatte waarde , etc etc , alvast heel veel dank ! Ik heb meer fotos maar mag als nieuwe gebruiker maar 2 fotos plaatsen…

2 likes

Qua jaartal zou ik hem zelf schatten op 1880-1890 maar ik laat het graag over aan de experts

(Deze gaan u om een foto van het uurwerk vragen)

Ik zal uw topic even naar een geschiktere categorie verplaatsen

2 likes

In een antwoord op jouw eigen topic, kun je aanvullende foto’s toevoegen. Zoals gezegd aanvullende detail foto’s en van het uurwerk hebben de kenners hier wel nodig. Dus uploaden zou ik zeggen :wink:

1 like

Ok… al weet ik niet of ik me er aan durf te wagen , deksel van uurwerk zelf eraf te halen . Maar zal zo eens kijken :grimacing:

Heb geprobeerd of ik het uurwerk. “ zichtbaar “ kan maken… maar lukt me niet en durf niet te veel kracht op uit te oefenen… ik hoop toch dat er iemand is die , al is het maar “ bekend “ is met het merk. Ik snap gewoon niet dat ik nog niet 1 Horloge kan vinden, op heel internet , van de zelfde maker cq merk. Als ik beetje probeer logisch na te denken, is het dan A : of helemaal niets. Of B : heeel heel bijzonder haha. Help !! :grinning:

Doorgaans met deze zakuurwerken is het slecht de emotionele waarde die belangrijk is en de rest helaas nihil.
Er zijn wel een aantal leden die deze merktekens zo opsnorren, maar ze liggen denk ik nog in siësta modus.

2 likes

Haha ok, maar toch, vind u / jij het niet raar dat je op heel internet niet 1 horloge van het zelfde merk/maker kunt vinden ? ( althans ik niet, en heb me suf gezoekt) een Juwelier benaderd in Drachten Friesland, en die wist het ook niet … en eigenlijk verwees me door naar dit Forum…

En die juwelier taxeert normaal oa Zakhorloges…

De uren en minuten wijzers zijn zo ie zo vervangen en niet origineel. Kast is zilver. Voor de rest kan ik er niets aan toevoegen. Succes met je info tocht. Groetjes Rico

1 like

Wellicht was het zakhorloge van deze man: http://www.b-all.be/genealogie/getperson.php?personID=I2207&tree=tree1

1 like

Tja , zou kunnen. Maar zou men dan de naam als zijnde “ merk “ op de wijzerplaat zetten… t kan … maar zou wel apart zijn . Of was dit gebruikelijk in die tijd ?

Het zou ook de naam van een juwelier kunnen zijn. En als je maar rijk genoeg was, was je eigen naam op een wijzerplaat zetten ook mogelijk.

Bij de deksel van het uurwerk zit vaak ergens een gleufje waar je voorzichtig een nagel of klein mesje tussen kunt steken. Dan wip je het zo los.

Kroontje/maantje in de kast betekent volgens mij dat het voor de duitse markt was.

1 like

De naam op de wijzerplaat is wss van de juwelier/horlogemaker die het uurwerk bij een producent inkocht. Daarom is het belangrijk eenbeeld te hebben van het uurwerk zelf.

1 like

In aanvulling op de post van @Jenneke: waar het achterdeksel opengaat bij de opwindkroon, daar moet je het uurwerkdeksel ook open kunnen maken. Idd met een scherp mesje/uurwerkmakers mes. Wellicht niet direct zichtbaar, maar je moet een kleine spleet kunnen zien waar je het mes tussen kan zetten. Zo niet, kijk even of een lokale uurwerkmaker dat voor je kan doen.

2 likes

Dank voor reacties tot zover, meer info is welkom. Ik ga alsnog eens proberen het deksel open te krijgen ivm uurwerk.

In mikrolisk is victoria wel te vinden.

2 likes

De remontoir en stijl suggereren dat inderdaad. Ik sluit me bij je aan.

Zilvermerkjes etc. kunnen helpen bij exacter dateren. Ik heb nu ook verder geen naslagwerken in de buurt.

10 rubis is niet exact hoge kwaliteit (da’s bij 15 en meer pas mogelijk), maar wel een leuk dingetje.

Slecht nieuws: een beurtje kost meer dan het hele horloge waard is.

2 likes

Tis me gelukt , ! Haha

1 like