Weet iemand wat voor uurwerk dit is?

Weet iemand wat voor uurwerk dit is?
Ik wil deze weer in orde maken.

Het betreft de kroonpin die gebroken is.
Diameter is 0.9mm.

Vast bedankt!

1 like

Geen idee welk uurwerk. Zie ik een ontbrekende automaat rotor? Geen kalibernummer onder de balans?
Als het alleen de gebroken opwind as is: de schroefdraad maat van 0.9 is redelijk standaard. Wellicht kun je met een verlengasje de as wel weer bruikbaar krijgen.
Succes.

De rotor is er inderdaad al af.
Ik zal eens kijken of ik een nummer kan vinden.
Bedankt!

Enig idee waar ik zo’n verlengasje kan krijgen?
Bedoel je zo’n buisje met schroefdraad binnenin waar dan de beide uiteinden in geschroefd worden?
Ik ben nog een leek op dat gebied maar wel handig. :grin:

1 like

Dat kan, maar is niet gebruikelijk, ik ben ze nog niet tegen gekomen.
Wat je waarschijnlijk wel kunt vinden is een schroefdraad asje met aan een kant een busje die je op het overgebleven deel van de as schroeft. Misschien eerst even het afgebroken deel netje afbramen.
Het te lange deel van de verlengas kun je dan weer gewoon op maat knippen en daar de originele kroon op schroeven.
Kijk eens bij Cousins (UK) of anders vind je ze ook wel op e-Bay.
[extension winding stem 0.9mm | eBay]

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=extension+winding+stem+0.9mm&_sacat=0

1 like

Ik snap je.
Geweldig bedankt! :grin::+1:t2:

Ik denk dat ik ook wel weet waarom hij afgebroken is.
Dit tandwiel zit los en heeft waarschijnlijk ooit eens het uurwerk geblokkeerd.
De schroef kan ik echter niet aandraaien of er uitdraaien dus zal ik de achterkant moeten gaan bekijken.
Een mooie gelegenheid om de hele zaak eens uit elkaar te halen.
Best spannend want eerste keer…

PS Ik durf dit nu wel want ik kijk vaak naar My Retro watches op YouTube.
Zeer leerzaam en begin nu ook te snappen hoe een horloge in elkaar zit.
Machtig interessant gewoon.

2 likes

Denk dat je eerst even naar de balans moet gaan kijken, hoe de spiraal er nu bij ligt gaat t m niet worden.

4 likes

Dank!
Gaan we doen!

Volgens mij moet dat tandwiel los liggen.

Wanneer je het horloge opwindt maakt deze contact met het rad op de veerton, wanneer je de verkeerde kant opwindt, beweegt dit tandwiel de andere kant op, weg van de veerton, zodat je niet de opwindveer de verkeerde kant op draait.

2 likes

Kijk, daar kunnen we wat mee!
Hartelijk dank!
Vond het al zo vreemd…

1 like

De spiraalveer van de balans lijkt mij een groter probleem

3 likes

Dank voor je medeleven! :grin:
Van dingen aanpakken wordt je beter, niet van filmpjes op YouTube kijken dus aan de slag!
Zin in!

Zijdelings gerelateerd: ik vind Wristwatch Revival ook wel een mooi kanaal op YouTube! Via dit kanaal weet ik ook dat er doosje met assorti bestaan, zoals hier:

En er bestaan er meer, dit is maar een voorbeeld. Hierin zouden veel verschillende maten moeten zitten, dan zul je voor de meeste klussen een passend onderdeel kunnen vinden.

2 likes

hoe ziet de rotor er uit? De schokbescherming op de balans as doet me heel erg chinees (seagull?) aan.

1 like

Even snel een fotootje genomen want vandaag ga ik er toch niet meer aan werken.

Dit is de rotor, staat ook verder niks op.

Hij loopt wel vrij, gaat een paar keer heen en weer en komt dan plots tot stilstand.
Dan denk je, die is vastgelopen maar wanneer ik 'm voorzichtig aantik loopt hij weer een paar slagen en stopt dan weer abrupt.
Ik hoop dat je wat met deze informatie kan.

Toch wat tijd gevonden om wat te doen: het klaar maken voor de adapter.

Het afgebroken stukje uit de kroon gekregen en het andere uiteinde vlak geschuurd en afgebraamd.
Even testen met de kroon of het goed is.
Het was.