Weet iemand wat voor uurwerk dit is?

Weet iemand wat voor uurwerk dit is?
Ik wil deze weer in orde maken.

Het betreft de kroonpin die gebroken is.
Diameter is 0.9mm.

Vast bedankt!

1 like

Geen idee welk uurwerk. Zie ik een ontbrekende automaat rotor? Geen kalibernummer onder de balans?
Als het alleen de gebroken opwind as is: de schroefdraad maat van 0.9 is redelijk standaard. Wellicht kun je met een verlengasje de as wel weer bruikbaar krijgen.
Succes.

De rotor is er inderdaad al af.
Ik zal eens kijken of ik een nummer kan vinden.
Bedankt!

Enig idee waar ik zo’n verlengasje kan krijgen?
Bedoel je zo’n buisje met schroefdraad binnenin waar dan de beide uiteinden in geschroefd worden?
Ik ben nog een leek op dat gebied maar wel handig. :grin:

1 like

Dat kan, maar is niet gebruikelijk, ik ben ze nog niet tegen gekomen.
Wat je waarschijnlijk wel kunt vinden is een schroefdraad asje met aan een kant een busje die je op het overgebleven deel van de as schroeft. Misschien eerst even het afgebroken deel netje afbramen.
Het te lange deel van de verlengas kun je dan weer gewoon op maat knippen en daar de originele kroon op schroeven.
Kijk eens bij Cousins (UK) of anders vind je ze ook wel op e-Bay.
[extension winding stem 0.9mm | eBay]

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=extension+winding+stem+0.9mm&_sacat=0

1 like

Ik snap je.
Geweldig bedankt! :grin::+1:t2:

Ik denk dat ik ook wel weet waarom hij afgebroken is.
Dit tandwiel zit los en heeft waarschijnlijk ooit eens het uurwerk geblokkeerd.
De schroef kan ik echter niet aandraaien of er uitdraaien dus zal ik de achterkant moeten gaan bekijken.
Een mooie gelegenheid om de hele zaak eens uit elkaar te halen.
Best spannend want eerste keer…

PS Ik durf dit nu wel want ik kijk vaak naar My Retro watches op YouTube.
Zeer leerzaam en begin nu ook te snappen hoe een horloge in elkaar zit.
Machtig interessant gewoon.

2 likes