Weet iemand wat voor zakhorloge dit is en de waarde en etc.

Goedemorgen! Is er iemand die mij informatie kan geven over deze zakhorloge.
Ik heb deze van me oma gekregen echter hebben wij totaal geen verstand van zakhorloges. Laat staan de echtheid en wat hij waard kan zijn.

We hebben internet afgestruind maar komen er geen wijs uit!

Bedankt :wink:

Zo te zien is het klein ik schat 2,5/3 cm In dat geval is het een horloge voor dames dat op de borst gedragen kan worden.
Vanwege de drukknop naast de kroon dateer ik het horloge ergens tussen 1890 en 1920.
Het monogram op de achterkant lees ik als MR ik neem aan dat jij weet wie uit de familie dat is/was en de kroon boven het monogram is de kroon van een graaf/gravin.
Eventueel is de kast uit edelmetaal. Als je de kast opent (duimnagel in de inkeping) vind je in dat geval ponsen binnen in de deksels.
Dameshorloges hebben over het algemeen nauwelijks verzamelwaarde. Dwz de waarde is meestal de waarde van het gebruikte materiaal.
Als er een bijzonder werk in zit of als het eigendom was van een beroemde persoon, kan het zijn dat een verzamelaar meer betaalt.

1 like

Hoi!

Kom van alles tegen op internet maar geen wijs uit te komen…

Er staat in de binnenkant : Les sucre de savoye fres & cie
En daaronder: Neyret freres. Met het nr 6 ervoor.
Andere kant: 277897. En iets van een merkje wat lijkt op een S.

1 like

Er staat niet sucre maar successeurs (opvolger)

Het horloge komt uit de fabriek van de fa. Neyret de opvolger van de gebroeders Savoye & Co.
Hier vind je meer info
https://watch-wiki.org/index.php?title=Savoye_Freres_%26_Cie.

De 6 is het huisnummer aan de bould (boulevard) Sebastopol in Parijs waar een filiaal was. De fransen zetten het huisnummer voor de straatnaam.

Het werk is tamelijk basic maar misschien is er een verzamelaar die de fabrikant interessant vindt.

3 likes

Heel erg bedankt voor de info!
Ik zal eens een kijkje nemen.

Zitten er gaten in het binnendeksel?

Het is dus gewoon inprincipe het waarde van het materiaal?

1 like

Ik weet niet wat voor relatie je hebt met je oma, maar mij lijkt de emotionele waarde veel hoger dan de geldelijke waarde.

3 likes

Oh nee het is sowieso niet voor de verkoop. :slight_smile: Echter waren we alleen nieuwsgierig. Zij weet zelf niks van het zakhorloge af… ook zij heeft dit stuk ooit cadeau gekregen van opa. Helaas is die er niet meer dus kunnen we het ook niet meer vragen. Wij zijn er totaal niet in thuis haha!

1 like

Mooi zo, want los van de zeer verwaarloosbare economische waarde is dit naar mijn inziens een prachtig familie erfstuk!

Geen idee wie MS is? Mocht dat je oma of overgroot oma zijn zou het helemaal prachtig zijn :grin:

1 like