Weet iemand welk merk dit zou kunnen zijn?

Heb deze online aangeschaft maar ben benieuwd naar het merk. Op de achterkant een soort logo te zie?

1 like

Ancre?!

2 likes

Ancre was een ‘merk’ dat door veel fabrikanten werd gebruikt. Het ‘logo’ op de achterkant moet een oorlogsschip voorstellen denk ik. Je zou de achterkant eens kunnen openenen om te zien wat voor uurwerk erin zit. Zou een Lorsa kunnen zijn.

2 likes

Dat zou je denken ja, online staat echter dit:

Ancre is not a manufacturer or retailer name. It is simply a French word which refers to a mechanical detail about the watch movement

1 like

Je gaat zo goed als zeker nooit kunnen achterhalen waar hij precies gemaakt is. Kan een piepklein fabriekje zijn geweest waar ze ingekochte uurwerken in ingekochte behuizingen plaatsten. Enige ‘merk’ dat je nog zou kunnen achterhalen is dat van het mechniek aan de binnenkant.

1 like

Ik zal hem openmaken zodra ik hem heb!

1 like
2 likes

Vind het wel wat hebben dat hij gehavend is:)
Bedankt voor de informatie!

1 like

On precies te zijn een duikboot, want “duikhorloge”.

1 like

Het is dus een Ankergang uurwerk, en dat is in de basis positief.

2 likes

Dat had ik eerst ook geschreven, maar twijfelde even over de spitse romp. Maar da’s ook bij (oudere) duikboten niet ongebruikelijk.

2 likes

Ik kan alle forumleden verzekeren, dat ancre een Franse aanduiding is, wanneer hetvklein geschreven wordt.

Indien het echter met een hoofdletter geschreven wordt, is het het merk Ancre, maar eél met dezelfde ankeruurwerken erin.

Zowel via de groothandel te bestellen als merk Ancre, als ook als ankeruurwerk ancre dus. Ik kan u dit verzekeren, omdat ik de vertegenwoordiger van beide (ancre / Ancre) destijds sprak in een Goudreinet restaurant van familie Vonk in Ochten (Gld.).

Hij heeft me dit verhaal duidelijk - tijdens de lunch mét schnitzels en gebakkennaardappelen en sperziebonen met appelmoes - uit de doeken gedaan, zogezegd.

Nog een ‘laatste nieuwtje’ uit dat toenmalige gesprek: zowel de HEMA ancre / Ancre horloges als ook de V&D Velona ancre / Ancre horloges, komen van dezelfde groothandel bronnen.

10 likes

Mooi exemplaar van een helaas niet meer (veel) niéuw voorkomend (in West-Europa) ancre / Ancre ankeruurwerk.

Met een soort van knagende pijn aan mijn hartstreek, denk ik weleens (nu ook) terug aan die ‘gouden periode’ van de toen overál voorkomende ancre / Ancre uurwerken.

Met name het quartz uurwerk heeft deze klasse van goedkopere maar perfect functionerende anker uurwerken doen teloor gaan.

1 like

@FredStapelbed, Fred, is de laatste posting gericht. :slight_smile:

Ik duik wel even mijn kast in. Heb een vergelijkbare geloof ik. .
Ik vind ze altijd wat harder tikken dan andere uurwerken. Maar dat kan mijn verbeelding zijn

1 like

Volgens mij is dit een “Ancre” die vroeger door de HEMA verkocht werden.

1 like

Met dit soort posts gaat u wat mij betreft op een verkorte route naar TL-2. :face_with_monocle: :+1: :sunglasses:

1 like

Hartelijk dank, mocht dat zo zijn, dan is 't een leuke ‘bijvangst’. Het bijdragen aan het forum is mijn hoofddoel.
(ik draag niet zo heel vaak / veel bij aan het forum, maar wél vanuit mijn hart ingegeven) :slight_smile:

3 likes

Mais, @THK, évidemment, vous avez raison. :smiley:

Uiteraard @TKH, Tim. :hugs: