Weinig aandacht voor "echte" dressers of zie ik dit verkeerd?

och, kweenie…

8 likes

10 atm hoeft toch geen enkel probleem te zijn ook voor dit soort horloges.
Niet dat ik er mee wil zwemmen(heb ik andere horloges voor) maar een ongelukje is snel gebeurd en dan zit je met een horloge van 3 atm met de gebakken peren…

@tompj heeft een partij enorm smaakvolle dressers. Bijkomend voordeel van zulke chique klokjes is dat ze de rest van je outfit compenseren.
Het zou me niks verbazen als hij vandaag in een tanktop op kantoor zit, kan gewoon :ok_hand:

En ik moest inderdaad ook denken aan die knallers van @BH_ maar die heeft ze zelf al in de groep gegooid
:blush:

3 likes

Kunnen we wel het gebruik van het woord dresser verbieden. Wat een jeukwoord! Zoals @RobertGerard al aangeeft is dat een soort kast en geen horloge.

Gewoon dresswatch gebruiken. Aangezien er toch geen algemeen aanvaarde defintie is kan je daar veel onder verstaan. En als je het in het Nederlands wil zeggen kan je nog voorvoegsels als net, chic etc gebruiken.

6 likes

Hoe meer je een uurwerk afdicht, hoe dikker hij wordt wat voor een dress-watch niet mooi is. Ook is een schroefkroon bij een handwinder ook niet bepaald praktisch. Misschien ben ik niet avontuurlijk genoeg in de kantoorjungle om me zorgen te maken bij 3atm maar voor een dress-watch vind ik het prima.

@anon33714818EV was even vergeten dat je tegenwoordig als duur merk woestijnproef moet zijn :stuck_out_tongue:.

1 like

Dit vond ik de ultieme dresser voor mij, ben helaas een echt duikhorloge fanaat is de laatste jaren gebleken dus ik heb helaas geen dresser meer in mijn collectie.

i

10 likes

Handwinder
Edelmetaal
Diameter <40mm
30 meter waterdicht
Geen complicaties
Geen lume

Als ik zo eens een paar van de “eisen” voor een dresser lees, dan kom ik uit op vintage horloges!

Waarschijnlijk kon men in de Jaren 50-60 niet (heel veel) anders maken. En de heren die toen een horloge droegen hadden ook allemaal een pak aan. Wellicht dat daar de associatie vandaan komt.

Inmiddels zijn tijden, smaken en stijlen veranderd en wellicht dat daarom de dresser wellicht wat weining aandacht krijgt: ze worden gezien als ouderwets.

De dresser-adepten zullen zich er gewoon bij moeten neerleggen: we zijn een kleine minderheidsgroep. Of dat nou hier is of op Uhrforum of elders, je ziet het overal. Kennelijk leven we niet meer in de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw (gelukkig niet!). Ik kan daar wonderwel mee leven en glimlach om mijn voorliefde voor de dresser. Ook mijn lief en kinderen vinden me hier en daar niet van deze tijd. Prima toch? We genieten op onze eigen wijze.

6 likes

Ik ben zelf ook niet zo avontuurlijk aangelegd of wat dan ook maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Het is ook geen verwijt naar jou toe maar meer naar de horlogemaker(fabrikant).
Het verschil tussen 3 atm en 5 of 10 atm is volgens mij nog géén mm in dikte…Daar kan het imho niet echt aan liggen.

Tot nu toe altijd hedendaagse klokjes gehad, non-dressers…meestal toolwatches, of anderszins stoere klokken. Met als laatste een Damasko DA46…een echte toolwatch. Maar sinds kort, na verkoop van de Damasko, ben ik overgestapt op een vintage Omega Seamaster uit '73…welke ik als dresser zie/omschrijf. Bevalt mij zeer goed, sterker nog…ik vind zo’n vintage (dresser) eigenlijk veel meer karakter hebben dan de hedendaagse horloges. Mijn bescheiden mening gebaseerd op mijn eigen ervaringen…

5 likes

Wel secondewijzer, maar ik vind dit toch dress genoeg en draag ik ongeveer 3 dagen in de week:

2 likes

Een dressoir (fonetisch-dreswaar) is idd een slaapkamerkast oid maar klinkt toch heel anders.
Maar ik ben het wel met je eens dat dresswatch een betere woordkeuze is.
In de fotografie hebben ze het ook heel vaak over compo (compositie)
Het is What’sapp-taal, emailtaal, forumtaal of wat dan ook geworden…

Zogenaamde “dressers” (what’s in a word ?) zijn minder trendgevoelig en hebben meestal een tijdloze uitstraling. Een echte “dresser” is ook meestal kleiner, platter en lichter. Daardoor ogen ze minder opzichtig en zijn ze minder geschikt om te “showen”. (tenzij je onder de motorkap kijkt of een PP rond je pols draagt).

Vroeger (en dan spreek ik tot de jaren '70 / '80) waren dit soort horloges eigenlijk de norm (zowel bij de “grote” als de “kleine” merken) . Toen waren functionaliteit en draagcomfort nog prioriteit. Iemand met een bureaujob die op het werk verscheen met een duikhorloge of een dikke chronograaf werd toen zelfs eerder wat meewarig bekeken…

Je opmerking dat ze hier minder de revue passeren vind ik deels terecht. Maar in het vintage gedeelte zie ik toch regelmatig pareltjes passeren…

Wat me ook opvalt is dat de meeste klassieke horloges die hier tegenwoordig getoond worden meestal van (dure) topmerken zijn.

Dus bij deze, nu ook in het gedeelte “algemene praat”: … :wink:

Mvg,

Morse.

16 likes

Voor mij werkt dit als dresser

16 likes

De Longines heritage 1945


7 likes

Inerdaad, klassieker …:clap:

Mvg,

Morse

6 likes

Ik doe mee:

2 likes

Je bent een gezegend iemand met zo’n collectie…:heart_eyes:

1 like

Ik merk bij mezelf dat mijn smaak en interesse heel erg veranderlijk is.
Eerst vond ik Seiko duikers helemaal het einde tot ik mijn Aquis had. Toen had ik een iets netter horloge, welke aardig beviel, waardoor ik nu aardig gefixeerd ben op vintage dress-watches, dus die zal er binnenkort ook moeten komen :stuck_out_tongue:.

1 like

I know the feeling…kan soms zelfs van uur tot uur of van dag tot dag veranderen waar de interesse op dat moment ligt. Maakt het maken van keuze aanschaf nieuw horloge er ook niet makkelijker op :wink: Indien voldoende financiele middelen, dan natuurlijk kein problemo…gewoon van alles eentje (of meerdere) aanschaffen :sunglasses:

1 like