Weishi Timegrapher

Afgelopen zondag een 1900 via eBay (renergy2017) besteld in Engeland. Voor € 187,- all in werd deze de woensdag erop door DPD aan de deur afgeleverd. De 1000-versie wordt door ze aangeboden voor ongeveer € 25,- minder.

Het betreft wel “UK plug”-modellen. Dus de stekker past niet in onze stopcontacten.

1 like

Geen geld zeg,…mijn horlogemaker gebruikt naast zijn Zwitserse Witschi voor zijn cursussen ook de Chinese versie…werken prima.

Met Europese stekker en met zo’n 2 weken binnen

Ik durf wel te zeggen dat je een echte - zeg - Rolex meteen van een nepper kunt onderscheiden, alleen door de resultaten te lezen.

Dan moet je wel weten wat je ziet natuurlijk. :slight_smile: Een echte zal een lineaal laten zien, 1 lijn en dus geen twee (dat krijg je bij een beat-error of scheeftik), heel licht oplopend hooguit, en vrijwel zonder verschillen tussen verschillende microfoon/uurwerkposities. En 28800 natuurlijk. Of 19800. :wink: Een nepper zal vrijwel zeker meteen al door het tikgetal - 21600 bijna altijd, want een Miyota of daar weer een kloon van - door de mand vallen; en die lineaal-lijn op je scherm kun je ook wel vergeten. Voor netjes afregelen hebben ze echt geen tijd in Shenzhen Real Fake Watch Factory nr. 7. :grin:

Enne - koop voor die paar tientjes extra de 1900 i.p.v. de 1000! Veel mooier beeldscherm, zelfs een stuk beter afleesbaar dan van een Witschi. Welke dan ook.

6 likes

Kort door de bocht: Witschi is een Zwitsers merk van professionele test- en meetapparatuur. Dus duur voor de thuisgebruiker. Weishi klinkt aardig in de buurt, is bepaald geen toeval en is Chinees. Goed genoeg voor de amateur gebruiker.

2 likes

Zie het antwoord hierboven; en het prijsverschil… Een factor 15 ongeveer, incl. BTW. De Witschi is wat makkelijker te bedienen, en kan ook via de microfoon het uurwerk laten horen - voor de geoefende luisteraar is het op die manier bijv. te constateren, als de balans-spiraal tegen de onderkant van de balanskloof aanloopt.

Weishi heeft trouwens ook veel luxere modellen, die qua mogelijkheden die van de Witschi evenaren - en ook een stuk meer richting die prijsklasse komen.

Graag wil ik over dit oude plaatje nog eens een vraag stellen of opmerking plaatsen; ik geloof toch echt dat de kroon van het horloge tegen het metalen deel van de Weishi/Witschi moet worden geplaatst, ik zie vreemd genoeg mensen het vaak net andersom doen, ook op YouTube.

06

Misschien doe ik het wel verkeerd hoor, dan zeg het mij gerust, echter de microfoon zit volgens mij verbonden aan het metalen deel, metaal geeft geluid/resonantie beter door dan plastic vermoed ik.

Als je bedenkt dat de kroon bijna helemaal doorloopt tot aan het centrum van het uurwerk zal deze dus ook vervolgens dit geluid het beste kunnen transporteren naar de microfoon, wanneer deze tegen het metalen deel is geplaatst.

Daarnaast geeft de kast-kant tegen het metalen deel krassen en plakken mensen het af met cellotape oid, dat zou eigenlijk toch al een indicatie moeten zijn voor verkeerd gebruik, of een fout in het ontwerp, kan ook natuurlijk.

Overigens, ik heb mijn Weishi Timer helemaal gratis, ik had het apparaat al besteld, dat duurde uiteraard even om te versturen/ontvangen en in de tussentijd had ik mijn Raspberry Pi omgebouwd tot een Timegrapher, waardoor ik na een dag of twee die Weishi toch maar annuleerde… geld teruggestort en 4 weken later, onverwacht een zwaar pakket aan de deur… vervolgens uitgepakt en toch maar weer ingepakt, ongebruikt, ook niets gemeld daar vond ik hem te mooi voor… en ooit meer iets gehoord, rara, nu staat ie netjes op mijn bureau, het is al meer dan een jaar geleden gebeurd.

3 likes

Zie o.a. de publicatie van Witschi:

Maar ik heb toch een beetje het gevoel dat je op zoek bent naar alles weten over horloges afstellen in “one easy lesson”. Volgens mij gaat dat niet lukken :worried:

P.S. lift angle van 36 voor dat uurwerk, is dat correct?

Iets om trots op te zijn. Not :-1:

1 like

Dit is precies wat ik bedoel, zo zit ie er goed in

Nee, niet trots maar ik ben ook geen moraalridder, voelt natuurlijk niet echt goed maar ja, het is gebeurd en ik heb die keuze toen gemaakt.

Beetje laat. Maar je kunt er wel een hoop uit leren.

6 likes

Dan maar ook gelijk de lift angle voor het type kaliber/ movement. Dat is wel zo handig als je de timegrapher gebruikt.

https://watchguy.co.uk/cgi-bin/lift_angles

5 likes

Kijk, daar hebben we wat aan. Bedankt (voor beide)

Leuk om te lezen, bedankt! :+1:

Heb op basis van deze post ook net een Weishi 1900 via Amazon gekocht. Met de info hier en wat youtube filmpjes lekker aan het spelen, bedankt voor de info!

1 like

Vorige week ook de 1900 gekocht via Amazon voor 160 euro. Geen gedoe met invoerrechten of dergelijke. Op 3 dagen was hij er.

2 likes

Gefelicteerd met de NA. Inderdaad, Amazon US handelt de invoerrechten voor je af. Heel gemakkelijk & geen vertraging :wink:

1 like

Heb je misschien een linkje? :innocent:

Was via Amazon.nl. Via DChouse. Net eens gaan kijken, ze hebben de 1900 blijkbaar niet meer en de 1000 staat aan 182 euro. Niet zo aantrekkelijk geprijsd dus. Was een actie eind november vorig jaar.