Ik ben opzoek naar een Panerai Luminor, ik sta bekekend als vrij impulsief maar als het om horloges gaat neem ik (tegenwoordig) echt mijn tijd!
Wat mij opvalt is dat veel dure horloges zonder document en box aangeboden worden op Chrono24. Gelukkig kan ik bij Panerai het serienummer checken maar dat kan natuurlijk niet bij alle merken.
Mijn vraag dan ook: welke afweging maken jullie ga je voor de full set of toch de “goedkopere” optie met alle risico’s van dien.
En waarom zou iemand die zo’n duur horloge koopt de documentatie en box weg doen?
Ik probeer altijd voor een full set te gaan, voor de “full experience”. Het geeft een set meer beleving als je het zo nu en dan uitpakt en het is uiteindelijk tevens hoe het horloge nieuw werd geleverd. Ik heb hele lange discussies gehad over hangtags. De één vindt het onzin, de ander wilt het altijd erbij hebben. Ik ook want het serienummer staat er vaak op dus hoort echt bij het horloge. Als je hier niks om geeft, kan je beter geld besparen en alleen het horloge kopen.
Een full set zegt niks over de authenticiteit van het horloge, want ze kunnen echt alles namaken tegenwoordig. En de doos en boekjes koop je op Ebay of andere sites.
“Buy the seller” wordt vaak genoemd, maar ook zij maken fouten. Dus check het even met een echte kenner. Toen ik mijn eerste 5 digit Rolex kocht heb ik dat ook gedaan en dat was heel nuttig. Zij zien alle details die moeten kloppen en vaak misgaan bij replica’s.
Ik vind het ook vreemd, maar ik heb vrij veel verzamelaars gesproken die er niks om geven en de doos meteen de deur uitgooien en de garantiekaart ook nadat de garantie is verlopen. Niet iedereen heeft veel ruimte, zoals in appartementen.
Ik heb een aantal horloges van mijn vader en grootvader.
Ik heb daarbij wat garantiepapieren, maar geen doosjes. Die mannen lieten een horloge op maat maken, de garantiepapieren konden nog handig zijn, maar de doos eindigde ter plekke in de vuilnisbak.
Als het om horloges gaat vanuit een ver verleden begrijp ik best dat er vaak geen doos meer is. Vaak waren die dozen meer als verpakking bedoeld dan om langdurig een horloge in op te bergen. Maar ik zie ook die advertorials op Chrono 24, waar bij nieuwe exemplaren de doos en papieren ontbreken. Zelfs bij sommige Pateks van maar een paar oud ontbreekt dan van alles. Ik vraag mij af hoe ze het allemaal voor elkaar krijgen. Bijzonder vreemd.
Omdat er genoeg mensen zijn die een (duur) horloge kopen zonder dat ze onderdeel zijn van onze horloge bubble. Omdat ze niet verwachten het ooit te verkopen, omdat ze er niet bij stil staan dat wij doos en papieren belangrijk vinden.
Omdat er mensen zijn die een “duur” horloge kopen alsof het een cheap ass casio is.
Sinds ik hier af en toe rondhang wil ik de doosjes van horloges dan wel bewaren, met enige tegenzin, dat dan weer wel.
Eerder nooit ,en van andere spullen ook nooit
Ik verkoop toch nooit wat en het ligt eigenlijk alleen maar in de weg.
Een voormalige vriend van mij deed dat wel, altijd al.
Resultaat, een zolder vol dozen van stereosets,boxen tv’s en wat al niet meer.
Een zolder vol waardeloze rommel, terwijl je elders ruimte tekort komt.
Horloge kopen in Gibraltar, en de juwelier vragen de doos en papieren op te sturen. Halve winkel staat vol met op te sturen doosjes. Kan dan kwijt raken in de post
Dit dus! Mijn eerste Rolex kocht ik toen ik praktisch in hotels en op booreilanden woonde. “Thuis” was voor mij een appartement van het bedrijf in de stad van ons hoofdkantoor, wat ik moest delen met steeds wisselende collega’s wanneer wij een meeting hadden oid. Bijna wekelijks (soms ietsje langer) een andere stad of land. Al mijn bezittingen moesten in een paar duffelbags passen en de doos van een horloge was wel het laatste waar ik me druk om kon maken.
Heel eenvoudig, de meeste zijn gebruikers van het horloge en de verpakking is slechts een verpakking. Ik heb verschillende collega’s met mooie horloges waarvan zij hebben de verpakking niet meer hebben.