Het is vooral lullig als je een paar duizend euro meer betaald voor een tweedehandsje dat je elders niet nieuw mag kopen. Dan ga je nog naar huis met minder ook…
De doos kan mij gestolen worden, hoe mooi sommige ook zijn, een doos is een doos.
Papieren, de handleiding staat toch nooit wat intressants in. De pasjes, die zijn zo klein dat er ergens wel een laatje voor te vinden is. Verder alleen intressant binnen garantie periode, misschien.
Maar aangezien hier veel letten of dat het full set is ben ik die zooi ook maar gaan bewaren.
Had ik dit forum niet tegen gekomen had ik het ook allemaal weggegooid. Misschien niet meteen, maar wel na een paar jaar bij het uitmesten van de zolder.
Ben ik dan een beetje raar dat ik op zoek ben gegaan naar de containers die daar in de buurt staan … kan ze niet vinden alleen
Kan wezen, ik heb het gezien en het wekte ook mijn verbazing destijds.
Ik zie ook geen toegevoegde waarde aan een moderne rolex doos. Vintage vind ik aandoenlijk, maar die waren ook veel eenvoudiger, kleiner en goedkoper. Nu is t gewoon vaak voor de luxe ervaring/presentatie.
Zenith of omega maken zich daar echt schuldig aan.
Om te rechtvaardigen dat je veel te veel aan het betalen bent voor een anachronistisch apparaat…
Precies
Spijker op z’n kop.
Enige reden waarom ik het bewaar is voor anderen… persoonlijk maakt het mij niet uit of er een boekje en een doos bij zit…
Documenten die laten zien waar en wanneer en voor hoeveel een horloge gekocht is lijken mij wel belangrijk of interessant. Doos lijkt mij minder belangrijk. Waar is de tijd dat horloges in een mooi etui zaten ipv in een giga doos
Precies dit…Mijn pa was ook zo. Ik kocht mijn eerste duurdere horloge in 2007, de garantiekaart is nooit afgestempeld, als er iets mee was dan ging je gewoon even terug…
Ik vind het wel fijn om de zooi bij elkaar te hebben maar als een ‘kale’ Crepas Cayman 3000 mijn pad kruist, pak ik hem zonder met mijn ogen te knipperen.
Ik heb weleens bij een horloge de verkeerde doos gekregen, “want jij bent hier een vaste klant en deze doos is veel mooier dan die bij dit horloge hoort.”
Was bij een Frederique Constant.
En eigenlijk staat die doos vooral ergens in een kast ruimte in te nemen.
Hoewel ik een full-set fetisj heb, vind ik de groene Rolex doos (vanaf ca. 2005) ondermaats voor een dergelijk horloge. Omega heeft met zijn houten gelakte doos tenminste nog een luxueuze uitstraling. De oude Rolex “houten kistjes” zijn eigenlijk nog leuker dan de hedendaagse exemplaren.
Over grote dozen gesproken…De grote doos van longines Hier kunnen ze er ook wat van. Deze nog nuttig besteed.
Nou breek me de bek niet open
Ik weet niet hoe risico-vol het is om een horloge zonder doos te kopen.
Omdat het brakke kutzooi is die je nooit meer bekijkt. Ik heb 20 horloges, en op zolder liggen 20 dozen te vergaan. Ik zou het gros er van zo weg tyfen als ik niet wist dat mensen op dit forum heel slecht gaan op ontbrekende dozen.
Maar eerlijk gezegd: Mijn normale modus operandi is dit:
- Koop iets
- Kijk of het het doet
- Kijk of het bevalt
- Zodra je besluit het niet te retourneren flikker je doos, papieren en handleiding weg
- Je bewaart alleen de bon of het garantie-certificaat.
- Wanneer de garantietermijn verstreken is flikker je dat ook in het grote blauwe archief
Waarom zou een horloge voor 99% van de gemeenschap anders zijn?
Ik pleit er voor dat meer horloge-huizen verpakking a la Nomos gaan doen. Gewone simpele platte doosjes die goed te recyclen zijn.
Als je een Speedy koopt komt dat ding bijvoorbeeld soms in zo’n stomme Omega hutkoffer met speeltjes, tierelantijntjes, munten en andere reut die de kostprijs van het goed alleen maar nodeloos verhogen. Ik wou dat Omega daar mee kapte, met die flauwekul. Ik sluit me dus graag aan bij @bernard, @Eddie, @anon73456146EV en verfrissend vele anderen.
Zo. Deze rant gehad hebbend:
Wat is dan het risico als je onder Escrow koopt, en bij ontvangst kunt verifiëren dat het goed echt is? Uiteraard is bij een particulier zonder retour-recht kopen iets riskanter dan bij een handelaar, die geef ik je.
Ik besef de waarde van m’n horloges donders goed, maar bewaar dat verpakkings-afval met frisse tegenzin.
Onterecht, maar wel grappig.