Wel of geen korting?

Die marge is alleen haalbaar als je een ‘relatie’ hebt opgebouwd met een dealer/juwelier.
Doorgaans is een te regelen korting ongeveer 15%

Stomme vraag misschien maar wat bedoelen jullie met grijze dealers?

Ahh, ik begreep het dan verkeerd, ik las dat er voor een juwelier een marge van 30% zat op horloges. Dat begreep ik dus niet.

1 like

Dat zijn handelaren die bij officiele dealers horloges afnemen. Die laatste doen dit vaak om hun aantallen te halen/verplichte afname weg te kunnen zetten.

Deze grijze partijen hebben veel minder kosten, waardoor horloges zomaar 20% goedkoper aangeboden worden. Bijv een speedmaster onega van 4300.- voor 3200.- bij wwwatches.nl

Als ik jou dan weer 25% korting geef op de verkoopprijs hou ik er ongeveer 5% nog over ( korting geven gaat natuurlijk ook over de inkoop, niet alleen over de marge+btw)

1 like

Ahhh dank je voor de info. Maar bij de “grijze” dealer zul je dus niet zo snel een Rolex sub zien? Is de garantie verder wel goed?

Nou kijk maar eens op rolexforum.nl. Daar zijn een aantal sponsoren o.a. Crownguard die concurrerende prijzen hanteren. Een sub is erg populair en verhandelbaar. Bijv een Daytona chrono, daar is lastig aan te komen, en korting is op dat model weer veel moeilijker.

Mijn ervaring is dat korting vrij simpel te krijgen was, wellicht hielp de crisis ook mee.

Ik kreeg bij een AD waar ik nog nooit was geweest 10% korting op een Speedy aangeboden, zonder vissen naar korting.

Bij andere AD, waar ik ook nog nooit geweest was, 20%+ op m’n Tudor. Kwestie van timing en mazzel wellicht, relatie met AD was er in ieder geval niet.

Relatie met de juwelier helpt maar het is vooral afhankelijk van merk, model en uitvoering. Je kan ook beredeneren dat een juwelier graag een nieuwe klant binnenhaalt.
Voor een nieuwstaat 2ehands Daytona ceramic is het nieteens gek als deze boven de listprice gaat ivbm de wachtlijst. Mocht je dus een juwelier treffen die deze nieuw op voorraad heeft, dan ga je geen korting krijgen.
Voor een bicolor Breitling schrijf je vaak al een aanzienlijk deel af als je met je NA de deur uitloopt. Hier is het dus aannemelijk dat je een betere korting kan krijgen.
Een speedmaster in de juiste uitvoering is een tijdloos en populair model, dus weinig korting. Met een tudor (of andere omega) hoeft dit niet persé.

Mijn Seiko Samurai Blue Lagoon kocht ik bij een juwelier in scheveningen.
Dat is ongeveer een maand geleden. En was toen dus nagenoeg bijna nergens meer leverbaar,
De Ebay prijzen begonnen al te stijgen.

Toen ze net uitkwamen was Rob de goedkoopste met 390 euro maar die waren zo weg.

Bij de Juwelier in Scheveningen stond de Samurai Blue lagoon voor 480 Euro (Vrij hoog)
Maar Scheveningen staat nou ook niet echt bekend als goedkoop.

Aangezien het toch enigszins lastig werd om deze te vinden. En ik niet verwacht had er in Sheveningen tegen aan te lopen,
Had ik gelijk serieus interessen.

Binnen 5 minuten kon ik de Samurai meenemen voor 400 Euro.
En toen besloot mijn Moeder ook nog eens dat ik hem van haar kreeg :heart_eyes:

10 likes

Het “grijze dealer” gedeelte is een beetje tricky …

Een aantal tips voor korting:

• Zorg dat je aan het einde van de maand komt, het liefste op de laatste dag van deze maand (ook S&C medewerkers hebben een target die ze moeten halen)

• Kies de juiste maand. Wanneer je een horloge wil halen en iedereen net zijn/haar vakantiegeld heeft gekregen zullen ze minder korting aanbieden ivm het te besteden vermogen van de meeste klanten

• Een afwachtende houding. Wanneer een verkoper ziet dat jij 100% voor dat ene horloge gaat weet hij dat je alleen die wilt. Wanneer je je aan her oriënteren bent zal hij overal korting op aanbieden.

2 likes

:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

Als je de dealer kent & de normale fabrieksgarantie krijgt, zie ik het probleem niet. Het bijkomende voordeel is dat een “grijze dealer” weet dat hij verkoopt op prijs, terwijl ik wel eens een AD meemaak die onmiddellijk beledigd is, als je een korting voorstelt. Dan kan je natuurlijk een onderhandelingsproces zien op te starten, maar met een “grijze dealer” heb je dat toneelspel niet. Daar zeg je de prijs & je krijgt een antwoord. Wel zo simpel :wink: P.S. Ik koop heus wel eens bij een AD die ik ken & die weet wat ik wil.

Ik heb met een julweliwr gewerkt en deed de bestellingen o.a bij Breitling en Omega. De marges (verkoop - inkoop) op horloges zijn minimaal 30%, vaak nog veel hoger. Op een Breitling dik meer dan 40% bijvoorbeeld. Overigens is dat niks geks. Dat zijn normale marges in retail. Als je marge definieert als verkoop - alle kosten dan is de marge per verkoper verschillend uiteraard :wink:

2 likes