Wel of niet laten reguleren?

Mijn één week oude Glycine Combat Sub loopt per etmaal consequent 15/16 seconden voor. Ik draag het horloge minimaal 13 uur per dag. Alleen de eerste keer heb ik het volledig met de hand opgewonden.

Het valt binnen de specs van een 2824-2 elabore, maar ik zou het wel iets beter willen hebben; +3 à 5.

Horlogemaker gebeld maar die adviseert mij om er niets aan te doen en het zo te laten, óf een volledige servicebeurt laten geven, wat ik voor een nieuw horloge wat eigenaardig vind.

Klinkt het het advies van de horlogemaker logisch en/of hebben jullie nog andere tips?

Ik zou het zo laten. Als het je stoort de afwijking, volgende maal een quartzhorloge aanschaffen.
Mijne loopt +10 en is ook betrekkelijk nieuw. Ik heb al gemerkt dat je een beetje geluk moet hebben betreffende minieme afwijking in deze prijsklasse. Japanse horloges uit deze prijsklasse lopen meestal nauwkeuriger af fabriek dan m’n Glycine met ETA en Oris met Sellita.

2 likes

Ik zou me storen aan 15 seconden eerlijk gezegd, vind dat wel behoorlijk tegen de grens. Ook voor een ETA of SW. Heb zelf nog nooit meer dan 5 seconden gehad en meestal lukt het wel aardig om het voorlopen 's nachts te compenseren door het horloge in een bepaalde stand te leggen (mijn Sinn op zijn glas, eerdere horloges vaak op de kroon). Gemiddeld zit ik met mijn Sinn nu op +1,5~2sec p/etmaal.

Kan reguleren niet zonder complete beurt? Is toch een kwestie van een afstellen, of…

1 like

Andere horlogemaker zoeken en even laten afregelen

2 likes

Ja ik weet dat een mechanisch horloge vrijwel nooit exact op tijd loopt, maar je leest hier zoveel verhalen van leden met vergelijkbare of goedkopere horloges die kennelijk binnen COSC normen lopen. Vandaar mijn vraag.

Kijk het even een maandje (of 2) aan, mijn ervaring is dat horloges na inlopen wat langzamer gaan.
En een nieuw horloge moet gewoon gereguleerd kunnen worden, een complete servicebeurt klinkt onzinnig.

2 likes

Ik zou een andere horlogemaker zoeken en daar het horloge laten bijstellen. Deze afwijking zou mij bij zo‘n nieuw horloge ook storen.

1 like

Op z’n glas is de enige positie die ik nog niet heb uitgeprobeerd. Vanavond eens doen.

Ik had een beetje het idee dat de horlogemaker er niet zo’n zin in had. Dit heb ik ook eens met een Seiko meegemaakt. Misschien (economisch) niet interessant genoeg?

Wanneer die 15 sec elke dag ongeveer hetzelfde zijn lijkt me het me een kwestie van beter afregelen

1 like

Dat dacht ik ook. Wanneer de afwijking heel onregelmatig zou zijn, dan zou een servicebeurt onder garantie wel op z’n plaats zijn.

1 like

Ik kijk het inderdaad nog even aan. Liever 15 sec. voor dan 5 achter…

1 like

Ik heb diverse uurwerkjes vanaf nieuw ca. +15 zien teruglopen naar +5 á +8 in een tijdspanne van 1 tot 2 maanden dagelijks dragen. Ik denk dat met zo’n cyclus alle smeermiddelen lekker verdeeld worden binnen het uurwerk :wink:

Overigens ook verschoven: van +weinig naar -7 á -10 s/d… Maar steeds langzamer, nooit sneller.

Dat geeft de burger moed. Kan kloppen wat je zegt want mijn Seiko’s gingen van -6 naar -13 binnen een week of 6. :frowning:

Kan gewoon bijgeregeld worden, een kakelverse ETA is bijna altijd heel makkelijk strak af te regelen. Ik zou me er kapot aan ergeren - serieus! :smile:

5 likes

Stuur maar op, of kies een ander forumlid in je buurt. :slight_smile: Even scrollen in het donkerblauwe deel.

1 like

Thanks! Ik ga even kijken…

1 like

Regio 010 hier. :slight_smile:

@Martin54

15 seconden in de plus is storend zeker voor een ETA.
Ik heb een Amphibia die nauwkeuriger loopt, zo tussen min 2 en plus 3 sec per 24 uur.
Het kan dus, ook voor een ETA.
Maar het afregelen van een ETA moet niet ingewikkeld zijn voor een horlogemaker met
een timegrapher, dat is hooguit 10 minuten werk.
En natuurlijk een nieuwe o-ring laten plaatsen, de oude voldoet na het openen niet
meer aan de gestelde eisen.
Een service zou ik pas na 7 a 8 jaar aan beginnen, tenzij er problemen optreden.

2 likes

Allen bedankt voor de adviezen. Hier kan ik iets mee. :slight_smile:

Ik heb al wat gevonden in 020 dankzij de sticky lijst… :smiley:
Morgen even bellen.