wel of niet Zwitsers......

Ik kwam een mooi horloge tegen hier op het forum met een Zwitsers uurwerk zoals in de beschrijving staat. Volgens Calibercorner en een topic op WUS is het uurwerk echter niet Zwitsers maar heeft als basis een Miyota.
Wat vinden jullie, kan dit dan als Zwitsers worden betiteld?

Het kan m.i. een Zwitsers horloge zijn, maar het kan geen Zwitsers uurwerk genoemd worden.
Interessant artikel hierover: https://www.gearpatrol.com/watches/a596884/swiss-made-watchmaking-definition/

1 like

Het zou helpen als je aangeeft om welk (type) horloge het gaat.

Daar hebben de echte Zwitsers nogal strikte normen voor opgesteld, dus wat wij ervan vinden is niet zo heel belangrijk volgens mij.

Ik heb ze even niet voorhanden, maar die criteria zijn denk ik vrij gemakkelijk te vinden.

@junior ā€¦dat is op dit moment niet het belangrijkste, mede omdat de verkoper wellicht te goeder trouw is het gaat erom dat er wordt geadverteerd met een Zwitsers uurwerk wat volgens de genoemde draadjes niet zo is ā€¦
@flowert, geheel met je eens, maar het wordt hier geadverteerd, niet in Zwitserland. Er wordt ook niet van Swiss made gesproken maar van Zwitsers uurwerk en blijkbaar is het een japans uurwerk en geen Zwitsersā€¦

1 like

Maar welk horloge gaat het nou om? Zonder dat, of de specs, te weten kunnen we er niet zoveel over zeggen.

@flowert, het gaat hier om de Gevril Potente die ik in het blauw heb staanā€¦ ik heb net de pb van de TS beantwoord en dit heeft me wel een beetje met verstomming geslagenā€¦

Geweldige marketingtrucjes zijn datā€¦

1 like

Bewust de verkoper niet genoemd omdat dat niet zoveel zin heeft, deze is te goeder trouwā€¦maar kijk op Jomashop
https://www.jomashop.com/gv2-by-gevril-potente-blue-dial-mens-watch-18101.html

Ik wil niet weten wie de verkoper is, daar heb je nl. geen vraag over gesteld. Als je wil weten wat wij van een uurwerk vinden is het echt handig als je aangeeft om welk horloge het gaat (merk + type).

:point_down:

2 likes

@flowert, het gaat niet zo zeer om dit specifieke horloge of om de aanbieder maar meer om de in vertrouwen geplaatste maar schijnbaar verkeerde omschrijving als zwitsers uurwerk.

Dit horloge om even te verduidelijkenā€¦

1 like

Dank je wel @ForgottenDecay!

Alles kan. Alleen met wat huiswerk kom je er achter of het verhaal van de fabrikant klopt. Via Google kom je in ieder geval wel een hoop meningen tegen, iedereen twijfelt en niemand heeft het antwoord. Ik zou het horloge gewoon kopen als je 't mooi vind. In die prijsklasse lijkt me een Miyota(-kloon) prima. Over kloon gesproken, ik krijg er een beetje een nautilusgevoel bij ā€¦ :wink:

1 like

Is niks nieuw, de Claro Semag CL888 destijds was ook niet veel meer dan een in Zwitserland opgeleukte Seagull ST16.

Het gaat er mij om dat er als Zwitsers uurwerk wordt beschreven terwijl dat niet zo is en dus niet moet worden toegestaan

Het uurwerk niet. Het horloge wel?

Wat is je probleem? Kennelijk mag het van de Zwitsers zelf.

Als het een Myota is die in Zwitserland wordt voorzien voor een paar nieuwe schroefjes en 60% van de prijs/waarde zwitsers is (hoge uurlonen daar immers dus daar zit je zo aan) mag zoā€™n uurwerk dan waarschijnlijk gewoon swiss made genoemd worden.

uurwerk wordt als Zwitsers genoemdā€¦
Probleem? Misschien een onjuiste omschrijving en mogelijk bedrogen koper?

Ik weet niet welk horloge je bedoeltā€¦ maar als de zwitsers t goed vinden is het ā€œswiss madeā€.

Genoeg uurwerken en horloges bevatten chinese onderdelen en hebben toch dat stempel.

Waarom kan het uurwerk niet het label swiss made hebben volgens jou?ā€™

Dat dus, als er maar 60% van de waarde/prijs uit zwitserland kwam mag het swiss made heten. En met de prijzen en lonen in zwitserland is dat niet heel moeilijk. Dat jij het er niet mee eens bent of het raar vind kan, maar het betekent niet dat het horloge onterecht het swiss made label heeft gekregen. Een gevalletje ā€œdonā€™t hate the player, hate the gameā€.

1 like

@koekoek als je het topic leest dan kom je dus de links tegen en zie je waarom het niet kanā€¦
https://www.jomashop.com/gv2-by-gevril-potente-blue-dial-mens-watch-18101.html

@Ruud voorbeelden?..en als dat erbij staan dan zou dat geen probleem zijnā€¦