Ik ben bezig aan een AS uurwerk, maar krijg het uurwerk niet gevonden. Op de platine staat duidelijk AS.
Onder aan de rand staat 488 met daar omheen “eentjes” of “zevens” …
@chi_kwadraat weet jij welke het is?
Ik ben bezig aan een AS uurwerk, maar krijg het uurwerk niet gevonden. Op de platine staat duidelijk AS.
Onder aan de rand staat 488 met daar omheen “eentjes” of “zevens” …
@chi_kwadraat weet jij welke het is?
Ik kon trouwens twee jaartallen van onderhoud in de kast tegen eentje is van 1936 en de andere van 1939. Wellicht helpt dat bij het zoeken? De schroef van de veerton is net als die van een AS984 rechtsom los ipv van linksom… tricky dus.
Hij lijkt erg veel op een AS340
Mijn tiretteveer is afgebroken. Stukje zit ook niet in het uurwerk verdwaald.
Sorry, nee…
Ik vond wel dit plaatje op het web:
Als het 10½ ‘’’ meet zou het een van deze kunnen zijn.
Edit: het heet “AS 415 Werkfamilie”. Type 488 hoort daartoe.
Die 341 zal denk ik wel kloppen maar vind het nummer op de platine zo raar. En dan zal het toch de 340 zijn.
Misschien meerdere uitwisselbare onderdelen en dat dat op die manier in dit uurwerk is gekomen?
Dit is de andere zijde van mijn uurwerk.
De 340 van Ranfft
Uurwerk van 1925. Is dus 100 jaar oud ![]()
Ik heb alvast deze. Lijkt er ook erg veel op, behalve het keyless deel. Het lijkt of de pootjes van de wijzerplaat op dezelfde plek zitten.
Is een werkend uurwerkje, ook met linkse draad op het veertonrad
Is een batchnummer/serial. Staat er wel vaker op.
Ah, kijk zo leer ik nog wat ![]()
Vergelijk: AS340 - jouw uurwerk - AS341
Volgens Ranfft zou de 341: " 10.5’" , thinner, different balance" zijn
Ik wens je veel sterkte en wijsheid
. Zelf weet ik te weing van horlogetechniek om je op dit vlak van dienst te kunnen zijn.
Die tiretteveer is ook geen handig ontwerp - vraagt er gewoon om, om na 60 jaar oid de geest te geven. Wens je sterkte met de zoektocht!
Tiretteveer is niet nodig qua functionaliteit. Als je de kroon in wijzerverzet stand zet, klikt hij gewoon vast op de setting lever. Had er al een gevonden, maar besloten om het zo te laten.
Zijn het dan uitsluitend de wat recente AS kalibers waar het type onder de balans staat?