Welk caliber is dit?

Jij woont helaas te ver weg… ga wel ns een wrak nader bekijken om een as te verwijderen

Ik ben verre van de expert hoor. De volle één keer gedaan :rofl:

Ging verrassend vlot, maar mag het toch nog eens overdoen. Meer daarover later als het werk rond is. :sweat_smile:

1 like

Serge, staat het calibernummer niet onder de balanskloof?

1 like

Helaas… niets te vinden …

Er staan heel veel duidelijke filmpjes op youtube hierover. Na het bekijken van een aardige selectie daarvan ging het best makkelijk. Oefen anders idd eens op een sloperje.Voor het verwijderen van de oude gebruik ik een (kloon) horia. Wel is het verstandig om de oude na verwijdering te meten en te vergelijken met je nieuwe exemplaar. De nieuwe ronda as die ik had ontvangen voor mijn eerste poging bleek te smal tpv de roller table (sorry, 99% van de filmpjes die ik kijk is engels…). Dus het balanswiel kon er weer vanaf… Een balansas van een ander merk paste wel… Als je geen Feintaster hebt: google eens op “thickness gauge”. Een analoge of digitale diktemeter kan ook prima hiervoor gebruikt worden.

2 likes

En hoeveel tapjes ga je breken met zo’n thickness gauge?

Dergelijke diktemetertjes hebben ook, net als de feintaster, een lichte ingebouwde veerdruk. Je kunt met een diamantvijltje een “V” in 1 van de meetschijfjes maken zodat je balansasjes kunt meten op dezelfde manier als met een feintaster. De kans op het breken van tapjes is daarmee m.i. niet groter dan bij een feintaster. Deze klokjes koop je voor €20…

1 like