Welk escapement zitten in horloges en welke niet?

Beste allemaal, met zeer veel genoegen zit ik dagelijks naar alle berichten te kijken. Vandaag vroeg ik mij het een en ander af. Wie kan mij vertellen welke escapements in horloges zitten? Ik weet er een paar zoals; ankergang duplexgang (heeft Freddy uitvoerig over verteld a.d.h. van foto’s en info) Kunnen jullie mij ook vertellen welke gangen er absoluut niet in horloges zitten? In mijn studiemateriaal kwam ik de snek tegen in antieke (vestzak) horloges, wie schets mijn verbazing dat ik in een of ander bericht de snek tegenkwam in een redelijk modern horloge. Wie kan mij uit de droom helpen? Vanavond las ik in een recent bericht (ik weet even niet meer van wie) dat er in een horloge een cilindergang zat. Dat kan toch eigenlijk niet? Is een cilindergang niet iets voor grote staklokken en/of antieke stoeltjes klokken? Ik bedenk dat omdat een cilindergang nogal traag lijkt, maar ik kan het mis hebben! Ik kijk met veel genoegen uit naar jullie antwoorden. Met vriendelijke groeten, Ben (je weet wel, die in september naar Zadkine opleidingen gaat)

De cilindergang is vanwege de massa productie (dus goedkoop te produceren) nog lang toegepast, heb zelfs nog een polshorloge uit de jaren 30 gehad met een cilindergang, dit geeft aan hoe kang dit nog is gebruikt.
De fusee ofwel snek is geen eschappement overigens, deze wordt bijna niet meer gebruikt, hooguit in een topmodel van Glashutte Original of in een nieuwe scheepschronometer.

Bijna alle moderne polshorloges bevatten een ankergang ofwel 'lever", en eventueel een dooronwikkelde variatie hierop zoals de co axial van Omega.
Echter " vroegah" werdt er nog wel een wat geexperimenteerd toen de spillegang en cilindergang nog in gebruik waren in de zoektoch voor accuraat eschappement, voor een overzicht zie de volgende link: http://www.antique-watch.com/info/refidx_f.html
Zols je ziet waren er toentertijd al veel varitaties op het lever ascappement.