Welk Fortis horloge heb ik gekocht?

Ik heb op de gok een vintage Fortis gekocht, maar ik kan er online weinig over vinden. Iemand die mij kan vertellen welk type dit is en welk uurwerk er in zit? En of het ‘een beetje een fatsoenlijk klokje’ is? :wink:

Alvast veel dank!

Op basis van één foto is dat wel heel moeilijk te zeggen. Op basis van de vorm van de kast zou ik zeggen zestiger/zeventiger jaren, waarschijnlijk handwinder. Voor meer informatie zul je een foto van de achterkant of beter nog de binnenkant moeten laten zien.

Ik ben bijna zeker dat er een ETA uurwerk in zit :slight_smile:

Foto van achterkant:

Daar staat niet veel om wat uit op te maken: ‘swiss shockproof antimagnetic all stainless steel’ en in het midden het Fortis logo

Hmm, daar worden we niet veel wijzer van, ik neem aan dat je geen gereedschap hebt om de case open te maken?

Als je ergens een vlak gum hebt of een stuk stroef rubber dan kun je eens proberen die er op te leggen en dan de case tegen de klok in open te draaien, anders zul je even naar een juwelier moeten…

Als het een echte Fortis is ETA … maar heb er mijn twijfels over of dit er wel 1 is. Zoals al in het agemene gedeelte opgemerkt is er aan de wijzerplaat gerommeld daarnaast lijkt het logo op de achterkant er gewoon opgemikt.
Open maken dus…,

Zal hem komend weekend bij de juwelier even open laten maken, ik hou jullie op de hoogte!

Voor wat het waard is, als ik ‘luister’ naar het automaatje tikt hij net zo mooi (regelmaat, luid, helder) als mijn Tissot 516 uit 1969…

We zullen zien!

Succes!

waarom zou men in godsnaam een Fortis na gaan maken, die zijn niet duur genoeg lijkt mij, een simpele Fortis als deze kost misschien €50.

Zal wel een handwinder Eta uurwerk in zitten maar dat kan je pas zien als hij open is.

Ze maken zelfs Casio horloges na die je bij de Kijkshop voor 20 euro kunt kopen dus dat zegt niet alles.
Was me niet meteen opgevallen, maar als je naar de indexes kijkt, lijkt de paintjob niet echt netjes. Misschien een Bombay special.
Openmaken zal inderdaad het antwoord opleveren.

Het zou dan inderdaad een Indiase creatie kunnen zijn , die maken ook simpele Favre leuba’s na dus daar heb je wel weer gelijk in.

Maatje van mij kocht een enicar met rode wijzerplaat,dan weet je eigenlijk al genoeg,kast totaal andere vorm in geslepen,uurwerk ongemerkt en niet origineel,wijzerplaat gewoon rood gespoten en zo te zien alleen logo en indexen afgeplakt.Wat een gedrochten maken ze daar.

Ik vrees dat je gelijk hebt Melvin , checkl de deksel, Stainess Steel ken ik niet en zulke grove spelfouten only in India !

1 like

Dat had ik nog niet eens gezien. Meteen duidelijk lijkt me.

Scherp gezien, helaas minder goed nieuws voor Candide…

Haha dat had ik zelf ook helemaal niet gezien!

Ik heb de verkoper gemaild (luchtig mailtje), ben benieuwd :slight_smile:

Verkoper heeft deel van het geld terug gestort. Was zich van geen kwaad bewust.

Zijn vader (die er niet meer is om toelichting te geven) had hem ooit zelf gekocht, en blijkbaar waarschijnlijk op vakantie :wink:

Eind goed al goed.

Wat mij opviel meteen is Swiss made op de wijzerplaat zo hoog en scheef…

100% zeker een made in India versie. Op Ebay te koop bij de aanbieders van HMT horloges. Waarschijnlijk wel met een Zwitsers uurwerk maar de rest is niet origineel. In die kastjes stoppen ze daar echt van alles tegenwoordig.

Wat is dat toch met al die opgewarmde oude topics de laatste tijd?

1 like

Top horloge Ide! Heb je hem nog?

7 likes