Welk gereedschap nodig om band te wisselen

Pas geleden heb ik onderstaande Oris BC4 gekocht op staal, en er gelijk een leren band bij gekocht. Om niet steeds de betreffende juwelier lastig te vallen, die zit 30 km verder, wil ik zelf af en toe de band kunnen vervangen. Welk gereedschappen heb ik nodig? Het zijn verende pennen, maar niet van buitenaf te bereiken.

Daar zijn speciale “pennetjes” voor.
Met een aardappelschilmesje lukt het ook.

Igor Schreef:

Daar zijn speciale “pennetjes” voor.
Met een aardappelschilmesje lukt het ook.

Dus voorzichtig naast het bandje proberen het pennetje op te schuiven, bedoel je?
Daar ga ik eens naar kijken, thanks.

Koop de Bergeon 6767 tool, werkt verreweg het beste bij bandenwissel. Is op veel plaatsen te koop http://www.ebay.com/itm/Tool-for-fitting-and-removing-spring-bars-Bergeon-6767-F-With-fine-points-SWISS-/400416317974?pt=US_Watch_Bands&hash=item5d3aac2216

WVE Schreef:

Koop de Bergeon 6767 tool, werkt verreweg het
beste bij bandenwissel. Is op veel plaatsen te
koop

Ben het met de keuze van de tool helemaal eens. Ook dichterbij te vinden:

http://www.dehobbysite.nl/bergeon-6767-f-push-pin-verwijderaar.html

idd een goed tooltje voor de prijs.

Maar het gaat ook prima met het hierboven genoemde aardappelschilmesje.
Voor staal banden gebruik ik ook wel de punt van een passer om
de manchet van de pushpin te verschuiven.

Het gaat vooral om handigheid en gebruik nooit bruut geweld.

Grt.

Simpel… banden verwisselen, doe je met een banden tooltje… zoals die Bergeon… dat “vorkje” zet je over het dunne deel van de pen, en dan druk je em opzij…

Je zou zoiets ook zelf kunnen maken van een klein schroevendraaiertje… door een keepje in het blad te slijpen met een dremeltje en een dunne slijpschijf… maar waarom zou je die moeite doen?.. gewoon tooltje kopen… hobby’s mogen geld kosten…

Bedankt jongens, tooltje is onderweg. Over en sluiten maar

Voor diegene die me nog even op pad wil helpen: ik zoek de discussie van een paar maanden terug waarin een forumlid inspiratie/mogelijkheden zocht voor horloges met vierkante kasten. Kan ik dus niet meer vinden…

Wie weet nog welke topic starter dat was?