Welk horloge viert zijn 50e verjaardag in 2019

Ik hoop volgend jaar 50 te worden en ik wil ter gelegenheid hiervan een horloge kopen, en dan specifiek een re-issue van een bepaald type. Het merk en/of type maakt an sich niet uit, ik moet m uiteraard wel mooi vinden. Budget zal maximaal 3000 Euro zijn. Tuurlijk, voorkeuren heb ik als ik het voor het zeggen zou hebben… ik hoop dat Seiko een pogue re-issued of een Astron, maar Tag Heuer of Tudor (dan verhoog ik budget) om 2 andere te noemen kan ook.
In 't kort: welk merk brengt in 2019 een re-issue uit vanwege 50 jaar historie.

Een vintage kopen van 50 jaar oud an altijd nog. De bedoeling is wel dat ik deze regelmatig draag. Vintage is vaak te klein.

1 like

Ha Erik

1969 was het jaar van de automatische chronograaf.

  • Zenith (El Primero)
  • Hamilton/Heuer/Buren
  • Seiko
    kwamen allemaal met de primeur.
    Wie was echt eerst, is niet zeker.
    Maar zeker is wel dat jij een Chrono moet kopen :wink:

Ik zou gokken op re-editions van al die merken.
Waarbij Hamilton en Seiko nog relatief betaalbaar zouden kunnen blijven.

Leuk artikel:

5 likes

Pogue :wink: daar hoop/reken ik echt op.

Thnx

1 like

Wat nu als deze modellen eigenlijk niet je smaak zijn? Ga je dan voor de minst onaantrekkelijke? Koop gewoon wat je mooi vindt voor je 50ste verjaardag. Ik staarde me ook altijd blind op een horloge uit mijn geboortejaar maar dat is vaak oude meuk. Ook overwogen om een 1967 reissue te nemen maar daar zat gewoon niets bij wat me aantrok.

Vergeet ook niet dat Omega ongetwijfeld met een 50th limited zal komen ter ere van de maanlanding.

6 likes

https://www.horlogeforum.nl/t/baselworld-2019/166000/21?u=erikje

10K :smirk: en stiekem een december 68 reissue…

Hier heb je nog een mooi overzicht van enkele horloges die in 1969 zijn uitgebracht.

https://www.timeline.watch/?year_filter=1969

2 likes

Nee tulik niet. Ik kies wat ik mooi vind, maar moet wel eerst keuzes hebben…

Denk dat er nog eentje gaat komen, specifiek voor de maanlanding.

Breitling chrono-matic

4 likes

Dat valt bij chrono’s wel mee, door het uurwerk zijn ze vaak wat groter. Een Pogue is 41mm. Een Zenith is 37mm maar zonder bezel en lange lugs draagt dat niet klein. Ook de chronomatics zijn zeker niet klein.

Dat is wel vrij zeker maar het ligt er aan wat jij als eerste definieert. De primero sowieso niet, hoop bombarie met de naam en de lancering van een prototype maar de productie kwam pas eind 69 op gang. Chronomatic groep verkocht als eerst een batch van 100 pre productions van die dingen maar de serieproductie kwam pas later op gang. Seiko was later maar begon wel meteen met serie productie.

Brrr dan plakken ze een foto van een vreselijk lelijk niet origineel franken exemplaar er bij :sweat_smile:

2 likes

Omega een limited ?! Jij hebt vast een glazen bol

2 likes

Dit horloge past wellicht niet is TS zijn rijtje,
maar dit horloge uit 1969( helaas niet helemaal origineel, mist een wijzerplaatring ofzo) is nog steeds een mooi klokje om naar te kijken en te luisteren door zijn stemvork uurwerk.

Bulova accutron M9. 33mm diamter kast als ik het goed heb.

1 like

Die is er toch al ?

1 like

Even verder lezen dan de titel. Deze gaat om de Apollo 8 missie, die maakte alleen een baan om de baan maar landde niet.

2 likes

De maan staat mooi op de wijzerplaat, maar je hebt gelijk…

1 like

Nou, ik zit toch even verder te lezen dan de titel, maar het horloge refereert volgens het artikel aan de ruimtelijke ervaringen van Armstrong en Love, maar die waren niet aan boord tijdens de Apollo 8-missie. (edit: FHM zal wel Lovell bedoelen, die zat wel in de 8…)
Ik betwijfel nu of Omega een aparte Apollo 11-klok gaat uitbrengen.
Hoe ik het lees slaat deze ‘dark side of the moon’ op alle Apollo-vluchten…

Omega kennende is deze editie niet voldoende voor de maanlanding zelf. Zoals ik het lees is deze gericht op de Apollo 8 missie, en gaat er ongetwijfeld nog een Apollo 11 versie komen in de lijn van de ‘normale’ Speedmaster.

1 like

Dat FHM-artikel rammelt : de achternaam van Lovell verkeerd en bij Omega zelf heeft niemand het over Armstrong alleen over Apollo 8…
Die Apollo 11-editie gaat er komen !