Waarom niet een “gewone” GMT.
Op mijn Paris-Dakar-tribute reis heb ik een Seiko 5 sports GMT gedragen. Geen enkel probleem met water en stof gehad, kan tegen een stootje. En het mooie is dat je weet hoe laat het bij het thuisfront is.
En wat betreft radio’s, sateliettelefoon etc. In de meeste landen heb je vrij vaak bereik met je normale telefoon ;). Ik heb, ooit een “examentje voor A” gedaan, wel een radio (2 meter en HF) meegenomen maar uitsluitend voor de fun gebruikt.
Ik heb wel een mobiel meegenomen waar een buitenantenne op zat aangesloten. Als ik je iets mag aanraden: neem 2 mobieltjes mee, waarvan een rugged is.
Bijv. de dekking in Marokko:
Stoer dat je vader op zijn 70ste nog zo’n avontuur aangaat!
Ik moest meteen denken aan een Breitling Emergency, maar goed, is wel erg veel van het goede misschien.
Als je iets zoekt wat je niet kapot krijgt, en ook met het oog op veiligheid, is wellicht een G Shock een betere keuze
Richard duizend met kompas, waterzuiveringstablet, tourbillon en Sylvester Stallone handtekening natuurlijk!
Maar nu serieus, ik zou er in ieder geval een gravure op zetten en 100% zeker meegaan (al is het maar voor een paar weken), dat is iets wat je de rest van je leven zult herinneren, en misschien later ook nog eens met je eigen kinderen zal gaan doen; wellicht zelfs in dezelfde auto?!
voor de echt praktische invulling is Garmin echt de beste optie. Kan je ook connecten naar een inreach voor sataliet communicatie etc etc
Als je geen Smartwatch wil, een CWC SBS Diver issue, mill spec en nog steeds officieel contract met de overheid in Engeland voor de special units
Als de beste man ingenieur voor radarinstallaties was zoals @SaMajeste vertelt dan zal dat “examentje voor A” nog wel te doen zijn, tenslotte hoef je tegenwoordig geen telegrafie examen meer af te leggen zoals in de tijd dat ik examen deed.
Maar elke amateur radio is, zoals je al aangeeft, puur voor de lol en in echte noodgevallen zou ik ook graag een satelliet telefoon bij me willen hebben.
Nu het horloge nog… Er zijn al aardig wat verschillende opties voorbij gekomen. Geen makkelijke keuze…
Zat ik ook aan te denken. Naast behoorlijk hardcore, ook nog wel leuk om te zien. Al is een Casio G-Shock natuurlijk sowieso een goede keuze.
Maar gaaf, Sietse! Wat een avontuur! Ben stiekem wel een beetje jaloers!
Ten eerste super gaaf bericht. Hopelijk kan je een deel met hem mee.
Ja qua horloge zou ik er zelf 2 mee nemen omdat ik de keuze ook niet kan maken. Digitaal en analoog.
Een Garmin heeft natuurlijk veel functies die handig zijn. Zoals de hierboven genoemde Garmin instinct lijn kan bijvoorbeeld je huidige coördinaten aangeven wat in geval van nood handig kan zijn. Daarnaast erg veel andere handige functies. Waypoints, kompas en ga zo maar door.
Maar ik denk dat hij met zoiets toch wel meer apparatuur mee neemt qua coms en niet enkel wil vertrouwen op een horloge. Dus in dat geval zou een Gshock/casio volstaan.
De gw6900 is 1 van mijn favorieten. Basic, radio gestuurd, solar, klein. De oudere versie zie je nog veelal bij de Amerikaanse (SF) eenheden.
Nadeel van Garmin Instinct ongeacht solar is dat je ze moet opladen of enkel in watch modus moet houden wat een optie is. Dan gaat die van mij 63 dagen mee met een keer opladen (wat redelijk snel gaat. Dat dan weer wel). Veel zon kan natuurlijk verschil geven. Maar gezien je pa een wereld reis wil maken zou hij daar rekening mee moeten houden met opladen in het voertuig want niet overal is een stroomboom.
Zelf zou ik voor zo’n reis ook een analoog horloge dragen. Dat geeft weer mooie emotionele waarde aan het horloge en blijft in mijn ogen meer karakter hebben. (Functioneel uiteraard minder dan een Casio of Garmin).
Maar neem een mooie Seiko, Citizen diver (NY0040-17LE).
Uiteraard weet ik niet wat het budget is maar natuurlijk zijn er erg veel mooie functionele automatische duik horloges met datum, goede Lume en die tegen een stootje kunnen. Het voordeel van een luxery merk als Rolex bijvoorbeeld is dat je die in geval van nood nog kan ruilen voor iets om te overleven omdat Rolex universeel wel waarde heeft. Uiteraard neemt het ook risico mee dat je doelwit word door je horloge.
Afijn, neem een goede duiker, doe hem op een nato band, klip er een mini kompas (suunto clip compass is top alleen moet je die wil wat bijvijlen zodat die niet gaat iriteren op je pols door de scherpe randen) op en you are ready to go.
Nog een voordeel van een analog diver is dat je tijdens het rijden makkelijk kan zien hoe laat het is vanuit je ooghoeken. Ook snachts. Zonder op knopjes te hoeven drukken of je pols vreemd te draaien.
Uiteraard heb je dan ook altijd nog De protrek.
Dat is misschien een mooie combinatie van alles. Analog en digitaal + extra functies. Voor als je geen 2 horloges mee neemt en niet kan kiezen.
Hieronder de genoemde horloges uit mijn bericht.
Wens je pa veel geluk met het avontuur en zelf als je wederhelft het goedkeurd uiteraard ook!
De Gw6900:
De Garmin Instict tactical solar 2:
De Citizen promaster NY0040-17LE met nato strap en kompas:
Een protrek PRW-50FC-1JF :
Als praktisch een vereiste is zou ik het merendeel hierboven nagalmen: Casio! En dan vooral een Protrek.
Like this
20 Bar wr
ABC sensor (altitude, barometer, compass)
Kompas bezel
Radio sync
Tough solar
Backlight met accelerometer
En alle andere functies die je van een digitale Casio mag verwachten.
Wat gaaf!!
Deze past er mooi bij:
Altijd nog sympathieker dan een Cartier Crash kado doen in dit geval.
Dan zou ik het juist doen!
Voor je vader is het geen moeite, en je kan dan legaal een radio mee nemen.
Een ICOM IC-7000 of zo kost relatief weinig en je kan van heel veel frequenties (van 0 tot 146 MHz) gebruik maken met 2 simpele antennetjes en een AH4.
Je kan dan al snel contact maken met de lokale bevolking.
Desnoods op 27 Mhz.
En als het een keer tegen zit, kan je dan misschien wel hulp krijgen.
En zelfs onverwachte vrienden maken.
Kleine moeite lijkt mij.
Heb lang genoeg les gegeven aan kandidaat zendamateurs om te weten dat het wel degelijk een optie is.
Zo moeilijk is het niet.
Grappig dat uitgelegd wordt hoe je je horloge als kompas kan gebruiken en even verder op een los kompas als extra aan de horlogeband.
Iets niet te duurs, wellicht moet/kan je nog een douanier/politieman/militair omkopen of tot snellere doorgang verleiden. Een € 10,- biljet in je paspoort werkt ook goed trouwens.
Wat gaaf dat je vader nog zo fit is en zelf een vrachtwagen bouwt, natuurlijk moet je met hem meegaan als je de mogelijkheid hebt. Een ervaring die je nooit meer meemaakt.
Dan nu je vraag, welk horloge met diverse gadgets maar die ook onverwoestbaar is.
Vele tips zijn reeds de revue gepasseerd, ik heb er geen ervaring mee behalve dan met een smartwatch dus kan je verder geen tip geven. Maar joh, genoeg opties las ik dus wens je succes met je keuze. En daarnaast nog een mooie wereldreis met je vader, iets om nooit meer te vergeten