Welk horloge voor wereldreis met 'Dakar-truck'

Praktisch gezien is een Casio of Garmin natuurlijk prima. Maar als horlogeliefhebber is een mooie beater, die je later ook nog eens draagt mogelijk een betere keus. Natuurlijk geweldig om een horloge in de doos te hebben die je herinnert aan dit geweldige avontuur.
Succes met de keus en de reis.

2 likes

Wat ontzettend gaaf! Altijd mee gaan, zo’n kans krijg je nooit weer.
En ja, ik zou persoonlijk ook voor G Shock gaan van Casio, en dan 1 voor jou en 1 voor je vader. Voor altijd een herinnering aan jullie mooie reis samen.

1 like

Wauw, wat een hoop goede suggesties zeg! En ook zoveel andere opties nog dan Casio, dat had ik niet verwacht. Supertof dat jullie allemaal zo meedenken en ook zo uitgebreid reageren, dat helpt enorm in mijn zoektocht!

Wat betreft de reis is het eigenlijk niet de vraag of vrouwlief akkoord gaat, maar vooral of en hoe lang ik na terugkomst in het logeerbed moet slapen. De komende tijd in ieder geval maar heel lief doen. Deze reis met mijn vader wil ik zeker niet missen. En stom, ik had er nog niet eens aan gedacht om zelf ook een mooi horloge aan te schaffen voor de reis. Dat gaat nu natuurlijk wel gebeuren :grin:

6 likes

Ik ben zelf 3x vanuit Parijs naar Dakar gereden op de motor, waarvan de 1e keer met mijn vader. Hij was toen 73.
8000 km door de woestijn, in 2 weken tijd.
Dit is letterlijk je one of a kind ervaring!

7 likes

Seiko automaat. Persoonlijk zou ik batterijen willen vermijden op zo’n reis. Bijvoorbeelde deze:

land turtle is vergelijkbaar , ook met kompas. Laatst nog een NA topic over voorbij gekomen.
Veel plezier!

Citizen is ook een optie.
Deze uitvoering mist alleen de genoemde GMT, maar verder tikt hij een hoop boxjes:

• Solar, dus geen last met opladen
  • Niet te kostbaar/opvallend i.v.m. ongewenst bezoek
  • Kompas functie
  • Hoogte meter
  • 200 meter waterdicht / erg solide gebouwd

2 likes

Ik dacht ook aan een Citizen, maar dan deze: gebouwd als een tank, true GMT en Eco Drive, dus geen gedoe met batterijen.

2 likes

Ik vraag mezelf steeds af wat de basis is voor deze camper , ik gok op een Renault?

Als je een wat luxer horloge wilt. Een Seiko Astron. Altijd de juiste tijd op basis van GPS.

Kompas, elk horloge wat de juiste tijd (van die tijdzone aangeeft) met wijzers kun je gebruiken. Horloge vlak houden, de uurwijzer naar de zon laten wijzen en daar waar de 12 heen wijst is het zuiden.

Voor navigeren met GPS zou ik een handzame GPS op batterijen kiezen. AA batterijen koop je bijna overal, kosten weinig ruimte en heb je meer aan dan een horloge. Deze Garmin bijvoorbeeld;

https://www.garmin.com/nl-NL/p/598455/pn/010-01918-01?gclid=EAIaIQobChMImL-K1-bb-wIVl-x3Ch1wcwLiEAQYAiABEgIVw_D_BwE

Bijna goed, het zuiden ligt dan tussen de uren wijzer en de 12.
(Er van uitgaande dat je je op het noordelijk halfrond bevind)

4 likes

Ik mag toch aannemen dat die truck zelf GPS aan boord heeft. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een Protrek uit de PRW serie. Zo doen de pro’s het ook.

Dit is de enige juiste keuze:

Casio G-shock gwg-2000TLC mudmaster. Check die specs!
Saffierglas, Solar, led light, 200m, kompas met digitale graden aanduiding, hoogtemeter, temperatuur, barometer met waarschuwing voor snelle drukverschillen. 6 band worldtimer. Extreem modder en stofbestendig. Module beschermd in shockabsorberend pack.
Is al meegeweest met het Toyota Landcruiser fabrieksteam in Dakar.
Te betalen en te krijgen in diverse kleur-uitvoeringen.

“Traditioneel” de Casio G-9000 mudman, ooit als promotie door Toyota meegenomen met een Dakar rit en aan het einde zat ie nog steeds aan de buitenkant van de landcruiser, in werkende staat.

Grovere optie: Casio Rangeman GW-9400, modder en stofbestendig, hopen functies.

Is die te groot, dan een ProTrek (Dit is een PRW-3100, tegenwoordig is de PRW-30 nog verkrijgbaar, een stukje kleiner en practisch dezelfde functies als de rangeman).

En anders is er altijd nog de Garmin Instinct (solar) zoals eerder genoemd, maar die heeft regelmatig externe voeding nodig, de Casios draaien op zonlicht, of in het geval van de G9000 op een enkel batterijtje voor 3 jaar.

1 like

Ik kwam deze goed gevulde gadget watch tegen:

https://www.citizenwatch.com/us/en/product/BN5058-07E.html

Goeie reis gewenst, mooi avontuur!

1 like

Ik moest al snel aan de G-shock Rangeman met GPS denken of Garmin Instinct Solar.
Of als t wijzers en lume moet hebben n Garmin Instinct Crossover.

Allemaal solar powered voor ‘oneindige’ energie en GPS navigatie als ie vergeten is waar ie in de wildernis zn truck ook al weer had geparkeerd :laughing:

De Rangeman handig met multiband RC.
1 vd Garmin als ie smartphone notificaties wilt. Zelf zou ik voor de Crossover gaan (vanwege de smartphone notificaties), maar denk voor hem de Rangeman vanwege de zuinigere energie verbruik. Garmin schijnt wat minder goed met solar op te laden. En met smartwatch functies aan moet ie sowieso periodiek aan de ‘laadpaal’.

oja, ideaal, enorm om de pols als je een hele dag aan het sturen bent, lekker comfortabel. wat is de mm?

Heeft ie nou n Luminor achtige brug over de kroon? Ook met zo n hefboompje?

1 like

Ik vermoed dat zn vader voor de nodige equipement zorgt, en dat zoonlief die n WIS is em n leuk en nuttig metgezel mee wilt geven.

Zelf kwam ik uit op de Citizen jp2000.
Die van mij is mee geweest met onze reis met 4x4 en daktent en heeft de nodige wildernis gezien. Zo’n 20k km gereden en soms dagen lang geen bewoonde wereld gezien.

De citizen gaan nooit meer weg.