Welk klokje uit '77?

Hoi horlogeliefhebbers,

Na de aanschaf van mijn eerste vintage een tijdje geleden, heb ik de smaak te pakken van horloges met ervaring. Om mijn collectie wat meer inhoud te geven, zou ik wel graag een horloge willen hebben dat net zo oud is als ikzelf. Welk horloge uit 1977 zouden jullie me kunnen aanraden? Het liefst een automaat en niet te duur, ik denk aan max zo’n 500 euro. Beetje historie lijkt me ook leuk. Maar voor een quartz haal ik mijn neus ook niet op, zeker uit die periode kunnen die volgens mij erg leuk zijn. Tips iemand?

Groet, Jelle.

Een CWC / Hamilton W10?

ik heb een schitterende seiko uit 77,…automatic.

Gaaf, welke heb je? Zelf heb ik een 6119-7103 uit 72. Voordeel van Seiko vind ik dat ze makkelijk te dateren zijn.

Ben zelf ook een 77er maar het is lastig horloges exact te dateren tenzij er een jaartal op staan ivm jubileum of zoiets.Seiko’s kan je wel makkelijk dateren dus ik zou dan voor een leuke Seiko automatic chronograaf gaan uit 77.

Er zijn natuurlijk nog wel meer merken die op jaartal exact te dateren zijn zoals bijvoorbeeld Tissot, Longines, Omega en Zenith.

Of deze eBay zoeklijst in de gaten houden: http://www.ebay.nl/sch/Horloges-/26088/i.html?_from=R40&_sac=1&_nkw=1977&rt=nc&LH_PrefLoc=2
(binnen horloges, wereldwijd en 1977)

Omega wordt toch lastig om op het jaartal nauwkeurig te filteren. De lijsten kunnen gebruikt worden voor een schatting, maar men houdt een slag om de arm van een jaar of 3.

Ik heb ook een mooie Seiko uit mijn geboortejaar+maand; in mijn geval een 6309-7290 uit april 1982. Volgens mij zijn er ook duikers uit '77 te vinden maar hebben die een ander uurwerk. Iets met 6103 uit mijn hoofd? Volgens mij heeft meneer Sheen er een om in Apocalypse Now.

1. Helaas worden die Seiko duikers extreem duur zolangzamerhand. Of ze zitten vol met niet originele onderdelen. (wijzers, wijzerplaat)

Die oude Seiko duikers zijn wel erg gaaf. En waarschijnlijk onverwoestbaar.

Het is wel leuk spul ja :slight_smile:

En de datering is meestal heel makkelijk, eerste cijfer van het serienummer is datum, tweede is maand. Zo heb ik een lcd Seiko van juli 1976, geboortejaar en maand :slight_smile:

Caravelle’s (budgetmerk van Bulova)zijn goed te duiden qua jaartal. Letters voor decennia en cijfers voor het jaar.

Bv M9 op de achterkant zegt dat deze automaat uit 1969 komt.

N5 op het kaliber op onderstaande duiker dat ie van 1975 is.

Klopt. Werkt ook bij Bulova’s :slight_smile: Bij Citizen is het serienummer vaak ook handig, maar dan zijn het tweede én het derde cijfer voor de maand. Dus 705 is dan mei 1977.