Welk lagersteentje?

Hallo Horloge-techneuten,

Bij Incabloc kun je onderstaand plaatje krijgen.
Het is een deel van een groter geheel, maar heeft betrekking op alles aangaande de lagering van de balans.


Nou voorzien lang niet alle ‘datasheets’ er in, welke lagering in welk caliber wordt gebruikt.

De 400 serie heeft b.v. de 411.10 (61), de 411.12 (62) en de 411.16 (63).
Deze serie heeft een diameter van 1.55mm en een hoogte van 0.53mm.
Dus zal de 10, 12 en 16 betrekking hebben op de diameter van het asgat?

De volgende cijfers achter de punt komen voor:
07; 08; 09; 10; 11; 12; 16; 18; 26 en 75.
Wat is nu de diameter van het asgat?

Ik heb deze gegevens samengesteld uit het overzicht van Incabloc.ch en de lijst aan te verkrijgen typen bij Cousins. Alleen staan er geen maten of bijzonderheden vermeld. Voor ik de hele voorraad opkoop bij Cousins, hoor ik graag van de HF-'ers wat zij er van weten. De opkoop zou me trouwens veel te jouker worden.

Met vriendelijke groet,
Inca

5 likes

Al sla je me hartstikke dood, maar ik vind het er allemaal supergaaf uitzien :slight_smile:

2 likes

[quote=“Inca, post:1, topic:80766”]
De volgende cijfers achter de punt komen voor:
07; 08; 09; 10; 11; 12; 16; 18; 26 en 75.
Wat is nu de diameter van het asgat?[/quote]

Heel waarschijnlijk is dat de getallen tot en met 18 gewoon de maat is van het asgat in mm/100.
Maar 26 en 75?

Met vriendelijke groet,
Inca

Een geweldig forum is dit toch.

Eén reactie, waarvoor dank, maar blijkbaar niemand die hier iets over los wil laten.

Met vriendelijke groet,
Inva

Is er een bepaald uurwerk waar je iets voor zoekt? Het heeft denk ik niet zoveel zin om een vooraad aan te leggen.
Ik heb het wel eens aan een gepensioneerde meester horlogemaker gevraagd, maar die wist er ook het fijne niet van. Pas als hij iets nodig had, ging hij op zoek en maakte zich er verder niet zo druk over. Misschien is dat wel het best om te doen.
In Bestfit staan 27 pagina’s over anti-schoksystemen met Incabloc als grootste onderdeel. Daar staat trouwens ook alleen diameter bij en “hole” met 7 als kleinste en 12 als grootste afmeting dus dat zou dan van 0.07 tot 0.12mm zijn.

1 like

Misschien weet simpelweg niemand het antwoord hierop…

ik heb ook heel lang gezocht naar een incabloc catalogus met coderingen en bijbehorende maten, dit om een ouder zakhorloge-chrono-uurwerk te kunnen voorzien van een schokbeveiliging; helaas nooit zoiets kunnen vinden.
Heb ook alle lijsten die op het internet te vinden waren doorgespit, maar heb er werkelijk nooit geen logica in kunnen ontdekken; ik had eigenlijk mijn hoop op deze post gevestigd…

Ter info: In de Bestfit part #2 staan lijsten met diameters en gatdiameters van complete blocs, het nummer achter de punt geeft (zo zou je uit die lijsten kunnen concluderen) niet de gatmaat, want bijvoorbeeld xxx.11 kan diverse gat-diameters hebben, wordt aangegeven door een nummer ervoor…
Oh, en nog leuker is dat geen van de Bestfit coderingen overeen komt met wat je nu kunt bestellen…

2 likes

Bedankt @Vintage1982 en @Paul_K,

@Vintage1982, daar zal ik ook echt niet meer aan beginnen. om een voorraad van de stenen aan te leggen.
Echter, de meeste datasheets vermelden niets over deze stenen, wellicht een keer een artikelnummer die het merk zelf gebruikt, maar meer ook niet.
Ik zoek de lager- en deksteen voor een ETA 6498-1, onder, dus die in de hoofdplatine.

@Paul_K, dat is mij dus tot nu toe ook niet gelukt. Als de logica ontbreekt is het moeilijk zoeken.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Dit kan ik ervan vinden:

Incabloc, Complete Lower Setting for ETA 6497 & 6498
One complete upper setting (complete with hole jewel, cap jewel & spring.

WM-INCA-475.20
$16.90

Er wordt aangegeven dat de deksteen de 422.11 is

Bedankt,
Maar als ik bij Cousins op 475.20 zoek, krijg je: Inca 10.475.20 en Inca 12.475.20.

De deksteen 422.11 is aanwezig, dus daar was ik goed op uitgekomen.

Met vriendelijke groet,
Inca

? de 6498 staat toch gewoon in de incabloc docs van Cousins:
asdiameter 12
bloc boven 444.12.412
bloc onder 475.20
deksteen 411.12
lagersteen boven 421.11
lagersteen onder 422.11

Als je vervolgens op de site van Boley kijkt, zie je dat je de 12.475.20 moet hebben.

Ik kom met de beste wil van de wereld niet uit bij een eta 6498 doc waar dit vermeld staat bij Cousins.
Kun je een linkje plaatsen?

Maar inderdaad via Boley kom ik wel uit bij de juiste (12.475.20).

Bedankt voor de medewerking.

kun je iets met deze lijst?

http://www.phfactor.net/wtf/Incabloc%20By%20Factory%20Tech%20Sheets/

Bedankt kraai.

De lijst voor ETA komt bij zowel jouw link als die van Cousins op hetzelfde resultaat.
Daarin worden echter de calibers tot de 2000 serie vermeld.
Of ik zie iets over het hoofd.

het kaliber is oorspronkelijk een Unitas 6498, is pas jaren later met ETA gestempeld, staat op de incabloc docs dan ook bij Unitas…

Kun je niet gewoon een kleurrijk kiezeltje uit de tuin erin douwen?
Sorry is leedvermaak… :slight_smile:

Succes verder bij de speurtocht!

1 like

In de toekomst wil ik graag jouw horloges onderhouden. :hammer:

2 likes

Oké, bedankt voor de medewerking.

Gniffff :slight_smile: ooopes sorry :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Ik kom er nogmaals op terug!?

Het gaat nog steeds om de ETA 6498-1 of Unitas 6498-1.
Weet iemand ook uit te vogelen welk lagersteentje gebruikt wordt bij Novodiac veertjes?

Ik zoek de lager- en deksteen voor een ETA 6498-1, onder, dus die in de hoofdplatine.

Met vriendelijke groet,
Inca