Momenteel draag ik een Tag Heuer carrera calibre 5 met witte wijzerplaat en stalen band. Ik zou de stalen band graag afwisselen met een leren band. Vandaag sprak ik met een juwelier en hij liet mij alligator banden van Hirsch zien. Die banden kosten zonder sluiting al snel 250 euro en ik vroeg mij af of iemand alternatieven heeft.
De tip is om niet voor de Tag Heuer vouwsluiting te gaan. Die bandjes maakt elke bandenmaker namelijk veel duurder omdat ze weten dat het alleen op een merksluiting past.
Koop gewoon een standaard vlindersluiting van staal, een mooie kost ongeveer 30 euro. Daar kunnen normale lengte bandjes op. Je moet dus geen vouwsluiting kopen, daar moeten kortere bandjes op - het verschil zit hem in het feit dat een vlindersluiting aan 2 kanten vouwt.
Op de vlindersluiting passen alle normale horlogebandjes. Let op: die lopen eigenlijk zonder uitzondering 2mm toe, dus als de lugbreedte 20mm is moet je een 18mm sluiting kopen. Daar past dan elk 20mm bandje van, bijvoorbeeld, Hirsch op en dan kan je tussen de 50-80 euro echt hele mooie bandjes kopen.
Maar het vergt natuurlijk meer werk en het is moeilijker om deze eventueel op een ander horloge te dragen! De vouwsluiting van TH vind ik wel comfortabeler dan de standaard vlindersluiting.