Welk merk en type uurwerk is dit zakhorloge?

Wie kan er mij wat info geven over dit type uurwerk en merk van dit zakhorloge ?




Heb hem even in de juiste categorie gezet en de titel wat duidelijker gemaakt.

Ik kan je helaas niet helpen met je vraag.

Oeh. … jammer zeg, wel een doorleefd zakhorloge
Anchor zou merknaam kunnen zijn of verwijzen naar een ankergang ipv cylindergang.

Als het een ankergang is dateer je hem jonger dan cylindergang.

Gezien de hoeveelheid roest op de spiraal denk ik een total loss.
Wijzers beschadigd en missende secondewijzer. Wel opwinden via de kroon en gelijk zetten met een knop aan de achterkant… grappige combi…

Ik kan je niet helpen… @vouwfietser misschien?

1 like

Vind het ook wel een boeiende combinatie van opwinden en tijd verzetten. Vraag met wel af of het allemaal origineel is of dat hier een handige hobbyist vanalles bij elkaar heeft zitten knutselen :thinking:

Overigens is een cilindergang niet echt ouder te dateren dan een ankergang, zijn beide ergens begin 18e eeuw uitgevonden. Ankergang was duurder en werd meer in de high end horloges gebruikt, cilindergang in de goedkopere.

Het uurwerk lijkt wel wat op deze sleutelopwinder, de Beaucourt van Japy Freres.

1 like

Dit is met een nieuwe spiraalveer wel te fixen toch?

Total loss betekent niet dat iets niet te repareren is, maar dat het niet meer de moeite waard is :wink:

1 like

Mikrolisk geeft deze merken.

Ik denk een van de Amerikaanse.

Qua ontwerp van kroon en ring zou ik zeggen rond 1900, niet veel later.

Wijzer verzet ingebouwd ipv een knopje aan de buitenkant lijkt mij handiger voor een zeeman, ivm vocht en roest.
Maar dat is speculatie.

Hnm, ja okay. Maar we zitten hier niet omdat de hobby zoveel geld oplevert :grin:

1 like

Mikrolisk.de heeft ook deze:

2 likes

Deze heb ik ook nog, hij is wel kleiner.



1 like

Haha, ja goed punt. Ik knap inderdaad ook wel eens dingen op die dat misschien niet waard zijn :grin:
Verder is voor iedereen anders wat nog de moeite waard is en wat in de donorbak belandt.