Welk merk is dit?

Dag allemaal,

Enkele jaren geleden kreeg ik van mijn moeder het oude zakhorloge van mijn overgroot opa. Nu heb ik echt geen idee wat voor merk en model het is, want zoeken op de naam die op de dial staat komt op niks nuttigs uit.

Wie van de experts die hier zit kan mij hierbij helpen? Het gaat dan ook niet om een waardebepaling. De sentimentele waarde zal hoger liggen dan welk bedrag dan ook.

Alvast bedankt!

Lijkt mij een Livano, maar als ik snel even google en Microlisk kom ik niet veel tegen. Maar er zijn er genoeg op het forum die vast meer duidelijk kunnen maken. Lijkt in ieder geval wat ouder door de decentrale secondewijzer.

Je zal ongetwijfeld al gegoogled hebben op Livano. Op een enkel heren- en dameshorloge na is er weinig over te vinden.

Als horlogemerk komt Livano niet voor in de databank van mikrolisk (mikrolisk.de), dus ik vermoed dat het een merknaam van een juwelier is, die zijn eigen horloges uitgaf.

Er zijn genoeg voorbeelden van juweliers, zeker in vroeger tijden, die (zak)horloges verkochten, met hun eigen naam op de wijzerplaat. Ze kochten dan standaard (zak)horloges, die werden dan voorzien van een wijzerplaat waarop hun de bedrijfsnaam werd gezet.

Om wat meer te kunnen vertellen over het zakhorloge, zou je een foto moeten plaatsen van het uurwerk. Vaak is het achterdeksel (en binnendeksel) te openen door met een klein mesje, in de uitsparing tussen kast en deksel, het deksel open te wippen.

2 likes

Livano leverde inderdaad weinig op, maar dit verklaart dat wel goed. Zal straks even kijken of ik hem kan openen zonder de kast te beschadigen!

1 like

Hij is niet zo oud dat ie van je overgrootvader geweest zou kunnen zijn. Er staat antichoc op de wijzerplaat en dat kwam na de 2e wereldoorlog pas echt in de mode.
Ook de aanduiding 17 rubis heb ik op oude zakhorloges nooit op de wijzerplaat zien staan.

Je zou hem even open moeten maken om te kijken wat voor uurwerk er in zit, maar ik gok op een (jaren 60 - 70) Frans uurwerkje.

2 likes

Gaat om de vader van mijn oma, hij is pas rond 2006 overleden. Wanneer hij hem gekocht heeft kan natuurlijk ook later zijn geweest. Het zakhorloge gaat helaas voor geen goud open en ik ga het ook niet riskeren dat zelf te doen en de boel onklaar te maken. Wellicht een mysterie voor een later moment.

Wel bedankt voor de info overigens. Zo komen we stukje bij beetje dichterbij. Goed weekend!

1 like

Ik kom online meerdere zakhorloges met Ancre Antichoc 17 Rubis uit de jaren 20 en 30. En dan Google ik puur op die naam. Dus niet per se na 45 toch?

1 like

Wie zegt dat? De verkopers?

Antichoc icm 17 jewels zie je met name in de 50s.

Denk dat t een Frans horloge is trouwens. Geen Zwitser.

2 likes

Hamilton had in 1931 sowieso al een 17 rubis. Longines in de jaren 30 ook. Tissot.
Patek zat al op 18.

Weet natuurlijk niet hoe dat voor de kleinere metken was. Maar er waren in de 30’s meerdere fabrikanten die 17 ruis hadden. Antichoc wellicht niet. Misschien dat ik daar niet goed op gelet heb. Daarvan kom ik er maar 1 van tegen.

Incabloc is pas uitgevonden midden jaren 30.
Dat duurt natuurlijk even voor dat door de keten druppelt naar onbekende merken. Ben geen zakhorloge expert, maar heb altijd begrepen dat gebroken balansen vaak voorkwamen pre-incabloc dus lijkt me niet dat er een alternatief gebruikelijk was in de 20s/30s.

Belangrijker, de rest van de plaat doet me niet heel oud aan.

En de case is zo over de top dat ik ook denk dat t met name is om nostalgie op te wekken.

Gaat me niet om t aantal jewels perse, maar om de manier van adverteren op de plaat. Daarnaast is dit uurwerk en kast niet van dusdanig kwaliteit dat ik daar een top uurwerk in verwacht.

3 likes

Ah ik snap je. Ik ging echt uit van de jewels en dacht, die waren er al wel eerder. Had zelf ooit een antiek zilveren zakhorloge en dat was dus 17. Vandaar dat ik daarop Googlede.

My bad.

Ik weet natuurlijk ook lang niet alles en kan t ook helemaal mis hebben.

1 like

Ik ben het met @Ruud en @Scudo eens, dit zakhorloge dateert niet uit de tijd dat zakhorloges gemeengoed waren maar is van veel later datum. Het zou me zelfs niet verbazen als het uit de jaren 80 of 90 dateert.
Schokprotectie op zakhorloges was sowieso vrij ongebruikelijk in de “echte” zakhorlogetijd. Ik heb een stuk of 30 Tissot zakhorloges daterend van ongeveer 1857 tot 1953 en er zit er niet één tussen met schokprotectie.
Schokprotectie kwam eerder op polshorloges omdat die over het algemeen veel meer worden blootgesteld aan schokken dan zakhorloges die veilig opgeborgen zitten in een vestzak.

3 likes

Wat is de schokprotectie precies? De dikkere rand? Ben niet enorm rijk aan kennis van zakhorloge’s, dus excuus als het wat onnozel overkomt.

Grootste kans is dus dat hij het horloge in een later stadium van z’n leven heeft aangeschaft?

1 like

Schokprotectie is een verende constructie in het uurwerk op de lagering van de balans. Dit voorkomt dat de tappen van de balans breken als je het horloge hard stoot of laat vallen.
Moderne mechanische uurwerken hebben die allemaal, maar het is ergens halverwege de jaten 30 uitgevonden en werd in de loop van de jaren 50 gemeengoed in horloges.

Ik denk inderdaad dat hij dit horloge pas op latere leeftijd gekocht heeft.

1 like

Hier wordt een van de typen schokprotectie getoond.

Bron: incabloc, Google

2 likes

De techniek van horloges blijft toch verbazen. Bedankt voor de info!

1 like

Ik denk dat je eens goed naar de wijzerplaat moet kijken. Zoals ik op je foto zie denk ik dat de “zogenaamde” scheurtjes in het email er op geschilderd zijn om het horloge oud te laten lijken.

Daar lijkt het sterk op. Doet me hier aan denken:

image

2 likes

Denk dat het door de foto’s met flits kwam en het de schaduwen zijn van krasjes. Hier een nieuwe foto:

2 likes