Welk merk of model is echt ‘vergeten vintage’?

goed idee!!!

Wellicht:

• Longines (Wittnauer)
  • Movado
  • Enicar
  • Gallet
  • Excelsior Park

Ook goed, maar niet echt ‘vergeten’:

• Heuer
  • Universal Genève

Hampden watches. Het failliet gaan van deze horlogemaker was in 1930 de start voor de horloge industrie in de USSR. Tot de revolutie in 1917 was er alleen sprake van import of assembleren van geïmporteerde onderdelen.

https://www.hampdenwatches.com/nl/the-birth-of-soviet-watchmaking

Met de gekochte inboedel van Hampden werd in 1930 de 1e Moscow Watch Factory opgericht, in 1965 hernoemt naar Poljot watch factory.

2 likes

Klopt. Maar daarom laat juist die Voutilainen samenwerking wel aspiratie zien. Bovendien kan je ook verbeteren terwijl je bereikbaar blijft door verfijning. Menig micro ging ze voor. Zelf vind ik het vooral jammer dat de Jalo Sport zo’n totaal ondoenlijke maat heeft, want dat is me toch een prachtontwerp, zowel plaat als idiosyncratische kast

Kan je die niet verzetten dan?

Welnee joh, dat is vooral een marketing “stunt”. Oude ontwerpen met een sausje Voitilainen eroverheen. Niets ten nadelen van Kari want die kan echt wel wat maar kijk nou eens wat voor uurwerken in deze modellen zit. Niets bijzonders voor de hoofdprijs.

Je kunt beter op zoek gaan naar een vintage model als je het mij vraagt.

Leijona is geen microbrand hoor, het is een handelsmerk dat al sinds 1907 bestaat.

zusterbedrijf? Je bedoeld eigenaar van Doxa! Te herkennen aan het vislogo met de J op de huidige Doxa’s

Hier wat leesvoer:

https://www.horlogeforum.nl/t/na-jenny-caribbean-reissue-50th-anniversary/

2 likes

Dubois 1785 is HIER nog niet gepasseerd :face_with_monocle:
Ikzelf heb er twee

9 likes

Kan dat 't over het hoofd is gezien door me maar het merk Lemania is toch wel zwaar uit beeld geraakt, ondanks de vele liefhebbers van met name de uurwerken :roll_eyes:

1 like

White star
17375687280001588073441367280950
Het uurwerk is nog zeldzamer, een Felsa 410.
Een test serie van de bekende Bidynator.
https://ranfft.org/caliber/5131-Felsa-410-Bidynator

7 likes

Het mag dan nog steeds een relevant merk zijn, ik ben van mening dat Longines veel meer lof verdiend dan het eigenlijk krijgt.
Een merk dat uit 1832 komt en daarmee ouder is dan tegenwoordig grotere namen als omega, rolex, patek phillipe en audemars piquet.
Het is in de wereld van high end horloge fanaten helaas afgegleden naar een status van matige kwaliteit en nietszeggende horloges.
Dit terwijl het merk zoveel moois heeft gebracht in het verleden, de eerste chronograaf zakhorloge, eerste zakhorloge met twee tijdzones en eerste polshorloge met twee tijdzones.

Een merk dat in mijn ogen veel meer in de picture mag staan omdat ze ook nu blijven vernieuwen en prachtige kunstwerken maken waar andere merken soms stil lijken te blijven staan in hun vernieuwingen.

Dit was mijn spreekbeurt over Longines😜

1 like

Het zit 'm meer in de wijzerplaten die bij Voutilainen’s eigen faciliteiten worden gemaakt. Dat zie je wel. Geen hond die voor 2500 eigen gedecoreerde uurwerken of hand guilloché verwacht, toch? Maar true, uiteindelijk is het wat duur voor wat het is. Neemt neit weg dat er niets als er Jalo Sport is

1 like

Dat kan wel maar alleen door de tijd te verzetten. Dus als je de datum bijvoorbeeld tien dagen vooruit moet zetten dan draai je je een ongeluk.

1 like

Büren, Favre Leuba, Enicar, Eterna

Das spijtig

1 like

Je hebt inderdaad gelijk.

Desalniettemin is het, naar mijn mening, een voor velen vergeten merk van grote historische waarde voor duikhorloges. Ik had eerlijk gezegd ook pas één keer eerder een exemplaar gezien, hier op het forum uiteraard, voordat mijn exemplaar in het blauw te koop kwam.

Ik werd helemaal blij van het bijzondere patina van de wijzerplaat, ik heb werkelijk geen idee wat de originele kleur ooit was.

Groot was de teleurstelling toen het horloge verkocht bleek, juist toen ik de financiën rond had. De blijdschap, weken later toen bleek dat de koper niets meer van zich liet horen, was echter vele malen groter.

1 like

Het helpt als je hem regelmatig draagt.

1 like

Die komen in 2026 met een relaunch! En wel met de Polerouter. Ik kan persoonlijk niet wachten, want dit is al jarenlang voor mij het allermooiste dresswatch die ik ooit heb gezien. Alleen de bouwkwaliteit van de originele Polerouters is ruk, dus 2026 wordt mijn jaar om toe te slaan :smiley:

Meer info: Interview: Georges Kern on what to expect for the return of Universal Genève in 2026

Ik schrok de zojuist langs een heleboel Wyler-Vettas. Ik had er nog nooit van gehoord. Enkele leuke vintage modellen. Heel divers gewaardeerd, vanaf 100 tot enkele duizenden.

Hier enkele voorbeelden. Omdat er zoveel te koop staan en het ook nog een levend merk is kennelijk (hoewel ze niet lijken te kunnen beslissen of ze uit 1896 of 1924 komen!) niet echt vergeten, maar voor mij wel echt onbekend.

6 likes

Dat doet me ook Herodia in herinneren. Er was een tijdje een vintage Herodia te koop bij been Duitse verkoper (jaren terug al), maar ik durfde niet. Lekker expressieve getextureerde plaat. Had het waarschijnlijk gewoon moeten doen, want sindsdien zie ik zoiets eigenlijk niet meer langskomen. Herodia heeft ook hedendaagse horloges te koop waar ik weinig aan vind en ook de website niet zomaar van komt bovendrijven.

10bf73_65a0aaf8cdac4444adb9c069e87deeb9~mv2

5 likes

Ingersoll volgens mij zijn er daar ook niet veel meer van…

2 likes