Welk merk of model is echt ‘vergeten vintage’?

Lieve liefhebbers!

Al brainstormend over verschillende nieuwe onderwerpen voor onze horlogepodcast Mannen van de Tijd, kwamen @Sjorsson, @De_Guru en ik, tot de conclusie dat we nog wel eens meer nadruk op vintage horloges willen leggen.
Toch willen we daar een andere invalshoek in kiezen, namelijk de ‘vergeten vintage’. Daarmee bedoelen we zoveel als; wat zijn nou de vintage horloges die op wat voor manier dan ook belangrijk of iconisch zijn (geweest) maar zijn nu gedeeltelijk of helemaal van de radar verdwenen? Het kan hierbij gaan om hele horlogemerken, maar ook modellen van nu nog bekende merken.

Het leek ons heel tof om jullie input daar eens over te horen want hier zit me toch een bak kennis! :slight_smile:

7 likes

@SybrenAnne

oh wacht :no_mouth:

4 likes

Er zijn heel veel leuke oude vintage horloges waar je over kunt praten. Succes! :crossed_fingers:t2:

Invicta :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Was echt emotioneel dat hij weg ging :sob:

Leuk onderwerp, je kunt daar wel een paar goede afleveringen mee vullen denk ik. :+1:

1 like

817 Cp1 Breitling. Als model, niet als merk

19 likes

Haha nouja, de vintage Invicta’s spreken mij absoluut meer aan dan de huidige modellen!

Kende ik nog niet, dus nu alweer wat geleerd!

1 like

Bulova accutron

14 likes

We hebben het hier toch ook over vintage. Ik ben online door een paar mensen al gevraagd om eens over die horloges te hebben. Maar eerlijk is eerlijk, er hangt een mysterieuze sfeer rondom dit merk. Hoe kunnen ze van dit:

Naar dit gaan:

Maar er zijn heel wat andere leuke merken uit die tijd. Uiteraard ook legendarische merken zoals de holy trinity. Patek’s, VC en AP’s uit die tijd zijn niet niks!

Yes dit☝🏻

Is het er trouwens 1 van de Folgore Fourty?

1 like

Lijkt een eenvoudige vraag maar horloges die iconisch zijn zijn die dat meestal niet nu nog? :thinking:

1 like


De Movado museum watch by Nathan George Horwitt ontworpen eind jaren 40 een icoon (vandaar de naam…opgenomen in het Smithsonian museum) nog steeds in productie.

Het punt is alleen dat het hele merk alleen nog door dit horloge bestaat en dit design tot in den treuren aan het uitmelken is met als dieptepunt dit onderstaande gedrocht. (vind ik dan)

6 likes

Die is niet vergeten

1 like

Wat is daar mee gebeurt, heb ik denk gemist.
Zonde als hij niet meer op dit forum struint

1 like

Hou hier nou eens mee op. Zo mooi en zo onbereikbaar…

2 likes

Wat je bij modern niet meer echt tegenkomt en ik wel grote fan van ben: ‘linen dials’

Plaatje voor de aandacht te trekken:

8 likes

Hier sta ik achter!

5 likes

Een “vergeten” vintage horlogemerk is Roskopf, terwijl zij degenen zijn die het horloge beschikbaar hebben gemaakt voor iedereen. Voorheen was een eigen horloge door de aanschafprijs voorbehouden aan de meer welgestelde elite.
Door de komst van het Roskopf zakhorloge waren het ineens ook de boeren en arbeiders die zich een eigen horloge konden veroorloven. Daarvoor moesten ze de klok op de kerktoren in de gaten houden als ze de tijd moesten weten.

5 likes

Jaren 80 90 quartz horloges met of zonder lcd.

De mooie voorbeelden hierboven zijn klatsers die zeer verzameld worden.

Deze zijn inmiddels ook vintage maar ogen niet zo.

3 likes