Welk penanker caliber is dit?

Beste mensen. Ik ben een poging aan het doen mijn horlogecollectie wat beter te documenteren en ben maar met de eenvoudigste begonnen: de penankertjes.

De caliber typenummers zijn bij een aantal makkelijk terug te vinden, meestal ergens verstopt onder het balans wieltje, en dan biedt de voortreffelijke site van Ranfft meestal uitkomst met een uitgebreide beschrijving. Ook het ‘Metatechnical Cabinet’ van Christoph Lorentz is een goede bron van informatie om de uurwerkjes te identificeren. Voor de horlogemerken als zodanig is er dan natuurlijk Mikrolisk.

Maar soms lukt dat niet. Ik heb hier een klokje met een wel héél algemeen merk: Ancre. Daar zijn er nogal wat van. Nog moeilijker is het uurwerkje. Onder de balans staat ‘0049’ en dat is het dan. Geen van bovengenoemde bronnen geeft uitsluitsel. Hierbij dus een plaatje van voor- en binnenkant en de hamvraag: Wie kent dit caliber,t wie heeft het heeft gemaakt en (ongeveer) wanneer?

Misschien komen er nog wel wat meer van deze postings van mij want er zit nog meer onbekend spul in mijn verzameling. Dat komt ervan als je zoals ik meestal van die obscure goedkope verweesde klokjes koopt tussen de spruitjes en uit de bananendozen van verzamelbeurzen en rommelmarktjes.

Bij voorbaat dank aan diegene(n) die hun kennis willen delen.

Doorsnede kast 34,3 mm

Doorsnede van uurwerkje 23,5 mm

De UMF 24-33.
Zie hier

Met vriendelijke groet,
Inca.

2 likes

Dit uurwerkje stond vaak in Ruhla’s uit DDR…

1 like

Je, een Ruhla. UMF 24-33.
Miljoenen zijn er van gemaakt.

1 like

Yep! dat is 'm! Dank je @Inca!
En leuk om te weten dat ik er één van die paar miljoen heb. :slight_smile: