Welk type lens om het binnenwerk te bekijken

Dag Watchbuddies. Ik zoek een goede lens om het binnenwerk van horloges te bekijken. Wat raden jullie me aan? Welke vergroting lijkt jullie het best (op basis van ervaring). Bedankt!

Met welk doel? Wat bedoel je precies? Als horlogemaker is een microscoop handiger.

Ik zou een loupe van 5x aanraden als je er ook aan wil werken. Met 16x is natuurlijk alles duidelijker/groter maar dat is enkel om te controleren/kijken. Je zit dan zo dicht op je uurwerk dat je (bijna) niet meer kunt schroeven :nerd_face:

2 likes

Ik wil er niet aan werken, maar ik ga een skeletton horloge bestellen en dan zie ik graag naar het mooie binnenwerk.

Ik zie 15x en 10x maar het mag ook niet té zijn. En ze zijn al niet echt goedkoop.

1 like

Met 5x vergroting zie je alles al een stuk beter. 10X lijkt me voldoende. Zo’n ding met een veer voor je oog kost iets meer dan een tientje , dus qua investering valt dat toch wel mee?

2 likes

Da’s nog zoiets… ik dacht me een loep aan te schaffen die je in je oog kan klemmen ipv met een band. iemand daar ervaringen mee?

Ik gebruik bij het werken aan een uurwerk een oogloep (3,5x of 5x) met hoofdband veer. Een oogloep in je oogkas klemmen hou je maar even vol. Met zo’n hoofdband zit dat veel meer ontspannen.

Als je alleen het uurwerk wilt bekijken, is dan een handloep(je) niet handiger?

2 likes

Ik kan er niet aan wennen, ik heb eens een Bergeon 5461 voor mijn loupe (5x) gekocht.
Die ligt te verstoffen! Misschien maar eens in 't blauw zetten …

2 likes

Er zijn veel mogelijkheden en iedereen heeft een voorkeur. Een (stereo) microscoop heb ik ook, maar gebruik ik alleen voor het controleren van de lagerstenen op beschadigingen. Voor het werken aan een uurwerk vind ik het niks.

Ik heb wel eens een hoofdloep, met verwisselbare stereolenzen, geprobeerd. Was aan mij niet besteed. Ik grijp iedere keer weer naar mijn oogloepen set met hoofdveer. Ik moet wel zeggen dat ik een goede set met gekocht. Dat verschil merk je wel, want de vertekening aan de randen is miniem en dat werkt wel lekker als je uren naar een uurwerk zit te turen.

Dat heb ik ook, gewoon in het oog klemmen en af en toe oprapen als hij valt.

On topic 5X vergroting is volgens mij wel voldoende om het uurwerk je wat duidelijker te bekijken.

2 likes

Wat Jeroen zegt :arrow_up:
Bovendien ga je van 10x of 15x echt dood ongelukkig worden. Elk mini stofje elk mini foutje alles zie je. Dingen die je anders nooit zou zien.

3 likes

Misschien wel, maar omdat de band in de weg zit, wil je met beide handen die ruimte vrijhouden voor het zicht. (ik maak de strap niet graag los)