Welk uurwerk is dit en herkent u de graveringen erin alsook wt is de waarde ervan op de markt

2 likes

@wbcoupe ?

1 like

Welke graveringen? Er mist nog een foto denk ik.

Buiten dat is het een mooie Tissot, waarover we best veel zouden kunnen vertellen als je foto’s van de binnenkant kunt laten zien.

De graveringen staan in een ander topic. Er gaat iets mis.

https://www.horlogeforum.nl/t/welke-graveringen-geven-betekenis-aan-dit-uurwerk/258387

Dit is een Tissot ref. 6212 uit de jaren 40.
Uurwerk is een Tissot C27-4, wat in principe een Lemania CH27 is.
Zo te zien een stalen kast.

De wijzers zijn volgens mij niet origineel, net als de lumedots op de wijzerplaat; die zijn later aangebracht. Wijzerplaat ziet er verder wel origineel uit.

Waarde schat ik rond 1000 Euro.

De graveringen zeggen mij niks, ze ogen mij niet erg authentiek.

3 likes

Het is corona, kan ik het uurwerk uit mezelf openen of best niet??

Dat kan wel, maar doe a.u.b. voorzichtig. Er zit een inkeping in het achterdeksel, als het goed is zit die aan de linkerkant van het horloge, tegenover de kroon.
Je kunt door een bot mesje in de inkeping te zetten het achterdeksel eraf wippen. Zoals ik al zei, doe wel voorzichtig, als je met dat mes het uurwerk in schiet kun je een hoop schade aanrichten.

Hier een andere Tissot 6212, op de foto’s kun je zien hoe de binnenkant er uit zou moeten zien:

Tis te moeilijk om het te openente weinig speling om daar nog met een mesje TS te zitten, volgende keer dan maar, n’a corona, merci voor de informatie, redbull

1 like

IMG_20200406_024050

Is dit de Tissot uit je andere topic?

Ja, het is idd De achterzijde vh uurwerk, het binnenwerk is lemania heb ik gehoord, meer weet ik er niet van, komt v men moeder haar grootmoeders zoon die piloot was bij de Belgische luchtmacht, en gestorven is tijdens een vlucht TS België en engeland

6B is in meeste gevallen een aanduiding dat dit horloge wellicht een geschiedenis heeft met de Britse RAF (Royal Air Force). Wellicht daarin verder zoeken, of heeft hij het van een Britse piloot gekregen? Of zelf voor de RAF gevlogen.

De gravering klopt met het Belgische-luchtmachtverhaal. Ook de combinatie Tissot/Lemania klopt met andere exemplaren.

1 like

Kan dit een meerwaarde geven financieel als ik het zou willen verkopen en op hoeveel schat u de waarde v dit uurwerk?? Bedankt alvast voor de informatie.

1 like

Het is een nichemarkt, waarde kan ik je niet geven. Ik heb ook wat twijfels bij een aantal onderdelen van het horloge. Volgens mij heeft @septentrio en/of @GhentWatch eerder een Pontiac van de Belgische luchtmacht gehad. Wellicht kennen zij die markt beter.

Wij beiden inderdaad. Ik eentje uit '52 Andy uit de 60s.

Deze waren wel anders gemarkeerd dan de Tissot van TS.

:exploding_head:

2 likes

Kan je niet wat betere foto’s maken van de wijzerplaat?

Eh. Het is toch niet zo moeilijk om een goede foto in goed licht te maken? Voor inspiratie over hoe dat er uit ziet kan je in elk willekeurig topic op dit forum kijken.

Dit zijn van die marktplaats foto’s. Zo vaag dat je er net niks op kan zien…