Ik heb een vintage chronograaf van “Marcel & Cie” uit de jaren 60, met zoals ik begrijp een Landeron uurwerk.
Wie kan mij meer vertellen over dit horloge en vooral over het uurwerk? Is het een Landeron en, zo ja, van welk type (48, 148 of 248?). Ik ben ook benieuwd hoe je kunt vaststellen welk uurwerk het dan is.
Het nummer onder de balans lijkt haast nog het meest op 189, maar dat lijkt me raar, wat dat kaliber heeft een datumaanduiding, en dat heeft dit horloge niet.
Het zou kunnen dat het een 189 is zonder datum. Vanaf cal. 48 (ergens eind jaren 30?)tot cal.248 (rond 1970?)is de basis hetzelfde en veel uitwisselbaar. Samengestelde uurwerken kwamen regelmatig voor.
Mooi eigenlijk 40 jaar doorborduren op 1 ontwerp en bijna 4 miljoen stuks produceren.
Ik heb zelf een Black eye voor op de telefoon camera. Super vergroting voir een scherpe Macro foto!
Ik ben het met @floris155 eens, dit is een 149. De starthebel is de give away. Bij de 149 is deze zo geconstrueerd dat hij als start en stop fungeert. De andere knop heeft alleen de reset functie.
In tegenstelling tot de 48/248, daar is de bovenste knop start en de onderste stop/reset.
Daar heb je gelijk in. Het is echter hoogst onwaarschijnlijk dat het een 189 is.
A. Er is geen datumschijf zichtbaar
B. De 189 is dikker dan de 149 en heeft een iets diepere kast nodig.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het een stripped down versie is. Maar een duidelijke foto van het nummer onder het balanswiel en dan bij twijfel een blik onder de wijzerplaat zal dit zeker duidelijk maken
Het werk (ébauche) is op zich Zwitsers (Landeron een dorpje in de buurt van Biel waar vroeger een uurwerkfabriek was met dezelfde naam. Bekend voor de chronografen)
Het merk op het uurwerk is Frans (Morteau is in de Franse Jura, vlak over de grens bij Le Locle)
Daarover vinden we dit
Op de wijzerplaat staat France (bij 6 uur)
Maar ik vind het alleen Marcel & Cie (Co) als importmerk in de VS (op Ebay vind je in de VS en Zuidamerika een stuk of 20 horloges met dat merk)
Als ik optimistisch ben zeg ik: Zwitsers ébauche, samengesteld in Frankrijk door Paul Maillardet en voor de importeur in Amerika voorzien van het merk Marcel & Cie.
Als ik pessimistisch wil zijn zeg ik: iemand heeft iets samengesteld en vergeten een chrono brug zonder merknaam erop te zetten.