Welk uurwerk is dit?

Ik vraag dit eigenlijk om meer te weten te komen van dit specifieke model. Het is namelijk zo dat er van die oudjes sowieso weinig bekend is. Wanneer ik een serienummer zou hebben dan zou nog steeds niemand iets weten van die horloges.

Eigenlijk wil ik een begin maken met dit in kaart brengen. Ik bedoel dan het in kaart brengen van die vintage modellen. Het makkelijkste is dan te beginnen bij mijn eigen collectie. Daar kan ik namelijk makkelijk achterhalen wat de grote is, materiaal, uurwerk, etc.

Ik wou dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen… op het internet is 0% te vinden.

Op de foto :point_up_2:t2::point_up_2:t2::point_up_2:t2: Lijkt het niet op een militair horloge. Maar ook het uurwerk verschilt nog een klein beetje, met name waar die stenen zitten. In dit horloge zitten daar schroeven, wat zou daar de functie van zijn?

1 like

Daar zitten de losse dekstenen mee vastgeschroefd. Je kunt een tapje lageren in een enkele steen, de axiale lagering gebeurt dan doordat een verdikking op de as tegen de binnenrand van de lagersteen rust.
Je kunt ook twee stenen gebruiken, een ringvormige voor de radiale lagering en een aparte vlakke steen voor de axiale lagering. De punt van de tap steunt dan af op de vlakke steen. Geeft iets minder wrijving, maar je hebt per tap dubbel zoveel stenen nodig. (Vandaar dat dit uurwerk 21 stenen heeft, en niet de gebruikelijke 17.)

Je ziet wel vaker dat er verschillende variaties in aantallen lagerstenen zijn van hetzelfde type uurwerk.

2 likes

Hier nog een invicta met een AS 1130, zij het met een liets andere brugvorm en ander aantal stenen:

http://invicta.online/product/invicta-incabloc-15-rubis-wristwatch-as-1130-working-new-black-calfskin-strap-4/

2 likes

Het gaat dus om een AS 1130, althans uurwerk van dit topic?

1 like

Ik denk dat @Jurtz inderdaad gelijk heeft dat dit een AS1130 is, gezien de overeenkomsten in de posities van alle schroeven, en de pal, vorm van de balanskloof, etc. Vorm van de bruggen is iets anders, maar daar bestaan wel vaker meer variaties van.

2 likes

Ja, dat schreef hij. Bedankt iedereen ! :+1:t2::+1:t2::+1:t2:

2 likes

Niet alle horloges met een AS 1130 zijn militair. Het is alleen zo dat het uurwerk hiervoor vaak werd toegepast.

3 likes

Incablock wil toch ook meteen zeggen na 195x?

Wiki heeft het over vanaf 1937?

1 like

Ik heb geen idee. Misschien dat iemand dat weet

Iemand enig idee wat dit is?