Welk uurwerk is dit?

Hallo allemaal,

Zou graag meer info willen hebben van dit uurwerk. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Misschien een Unitas 6325 handwinder, maar ik weet het niet zeker :grimacing:

1 like

Lijkt inderdaad een Wehrmachtswerk.

Ik gok op een invicta

8 likes

Het meeste staat er wel op toch?.. Welke info zoek je precies

1 like

Dat staat toch in de titel? Welk uurwerk het is. En nee, het is geen Invicta uurwerk… :man_facepalming:

4 likes

:joy::joy:

Nee oké snap ik, maar ik vraag me af of hij dit vraagt om te achterhalen welk horloge het is of om letterlijk het type nummer van het uurwerk te leren kennen.

Ik zal bekennen dat ik de vraag uit de titel even had overgeslagen, my bad :man_shrugging:

1 like

De beschrijving is ook vrij duidelijk. :thinking:

Ik denk dat dit een AS 1130 is of een variatie daarop. Een zogenaamd Wehrmachtswerk. Dat wil zeggen dat het veel in militaire horloges werd gebruikt.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1130

1 like

Dus, als ik het goed begrijp, is dit dus ook geen in house uurwerk maar heeft Invicta z’n naam er op gezet en het in een horloge geplaatst? Of staat dat er los van

1 like

Lijkt inderdaad een variant van een Unitas 6325. Alleen de jewelhouders zijn anders.

3 likes

Klopt, viel mij ook op

1 like

Dat was en is heel gebruikelijk. Heel veel fabrikanten bestelden een uurwerk bij de grote uurwerkproducenten, zoals Adolf Schild (AS), Fabrique d’Horlogerie de Fontainemelon (FHF), Unitas, Valjoux, Landeron etc. Dan werd er door de producent van het horloge, het merk, meestal de naam in het uurwerk gedrukt.

Vaak goedkoper om bestaand uurwerk te voorzien van merknaam

Is hem niet, 17 jewels i.p.v. 21.

1 like

De bal lag nogtans mooi voor het open doel :laughing:

2 likes

Dat was lang niet altijd het geval. De meeste merken hadden simpelweg de middelen niet om eigen uurwerken te fabriceren.

1 like

Ik weet dat het best wel gedaan wordt, heb me er wat meer in verdiept toen ik las dat IWC dit ook deed. Alleen zag ik dit niet aan het Invicta uurwerk dat door Kasper gepost werd.

Thanks voor de uitleg Dennis :+1:

2 likes

In de jaren 60/80 plaatste Invicta zijn naam vrijwel altijd op de uurwerken. Niet omdat zij deze produceerde overigens. Het waren immers uurwerken van AS, ETA,Pesseux, etc…

Ik weet dat het geen Invicta uurwerk is. Maar ik kreeg een aantal foto’s toegestuurd en vroeg mijzelf gewoon af wat dit zou kunnen zijn. Met name omdat het ook bepalend is voor de leeftijd, volgens mij gaat het sowieso al op een Art Deco horloge, dus ik denk uit de jaren 40/50, dat vermoed ik. Maar ik ben nieuwsgierig wat er zou kunnen zitten.