Recent kon ik goedkoop een uurwerk op de kop tikken om wat te oefenen met repareren. Wat missende onderdeeltjes, wat roest, maar verder nog best aardig dacht ik zo.
Vervolgens ging ik zoeken naar welk uurwerk het dan was, maar daar liep ik toch op stuk.
Het is een uurwerk wat duidelijk oud is. Het is “gesigneerd” met een logo wat Moser & Cie vroeger in al zijn uurwerken drukte. Die Moser & Cie is ergens in 1925 opgegaan in een standaard Russisch Staatsbedrijf en bestaat niet meer. Er was nog een Zwitserse tak, maar die heeft volgens mij voornamelijk polshorloges gemaakt. Dit uurwerk is te groot voor die tijd gok ik.
Dit uurwerk dateert dus volgens mij van voor in elk geval 1930. Het lijkt erg veel op de unitas 6497, maar dat zijn er wel meer uit die tijd. Standaard Roskopf-uurwerk dus lijkt het wel.
Het lijkt het meeste, denk ik, op Parrenin. Iemand een idee op basis van onderstaande foto’s? Ik heb een ST36 ernaast gelegd ter reverentie;
Waar een beetje poetsen al niet goed voor is. Deze zou het misschien nog wel eens kunnen gaan doen als ik de missende onderdeeltjes kan vinden (voor wat minder als de hoofdprijs)…
Met toch wat technische meelezers; Het valt me op dat er weinig “kant en klare” onderdelen zijn voor dit specifieke model. Het balans ontbreekt in dit exemplaar, evenals minutenpijp, uurwijzer en heeft het exemplaar een gebroken minutenas (hopelijk gebruik ik de juiste termen). De rest ziet er goed genoeg uit tot nu toe om op zijn minst de werking van het uurwerk te gaan testen.
Nu lijkt het uurwerk erg veel op de ETA 6497 of een ST36, dus ga ik daar wat mee proberen te wisselen. Echter, een balanswiel lijkt me een goed experiment waardig om misschien zelf te draaien en/of een donor van een ander uurwerk erop te zetten. Een balansstaf is goed te vinden op eBay, dus die gebruik ik liever orgineel. Hebben jullie tips hoe ik weet wat de juiste is? Moet ik rekening houden met gewicht?
Voor dit soort oude uurwerken zijn maar zelden onderdelen te vinden; als je zoiets repareren wilt is de jacht naar een donorwerk meestal de enige optie.
Een balanswiel en balansspiraal zijn precies op elkaar afgesteld. Als je balanswiel ook maar iets te zwaar of te licht is krijg je een afwijking die je met je kompas niet gecorrigeerd krijgt. Verder moeten de diameters van het gat in het balanswiel, de kraag van de spiraal en je plateausteen precies passend zijn op de staf die je gaat kopen.
Oftewel, klinkt als een leuk experiment maar is volgens mij een eindeloze zoektocht. Ik zou persoonlijk m’n energie in wat anders steken. Zoek bijvoorbeeld een kapot zakhorloge uit de 18e of 19e eeuw ofzo en probeer dat te repareren. Brengt ook veel uitdagingen met zich mee, maar dan heb je uiteindelijk wat toonbaars, en niet alleen een roesterig uurwerkje wat loopt
Bedankt heren. Ik zat wat verder te kijken en het wordt lastig als ik zelf ga knutselen inderdaad, zoals @wbcoupe al aangaf. Ik hou voorlopig mijn ogen open (eBay alerts voor het uurwerk en moser zakhorloges) en ga even verder met andere projecten.