Het uurwerk loopt niet. De tijd is wel te verstellen en het uurwerk is op te winden. De balans beweegt wel vrijelijk maar lijkt ‘los’ te zitten. Alsof er een asje af is gebroken ofzo.
Oh en hoe kan ik op een veilige manier de spanning van de veer halen. Ik heb het idee dat zo’n beetje iedereen die dit horloge in zn handen kreeg het geprobeerd heeft op te winden. Hij kan gewoon niet meer verder…
Wellicht is er nog iets ruimte, probeer de schroef van het grote rad (het rachetwiel) op de veertrommel nog iets naar rechts te draaien en tegelijkertijd de click vasthouden als het rachetwiel is vrijgegeven. De schroef goed vast houden met de schroevendraaier. Als de click het wiel nog vrijgeeft dan de veer langzaam van spanning laten door de schroendraaier linksom te laten draaien,
Als de click niet meer wordt vrijgegeven, kun je deze losschroeven, maar pas op: er zit een klein veertje onder de click en zodra de click los is gaat de veer met een noodgang ontspannen, dus moet ook tegelijkertijd de schroef van het rachetwiel weer worden vast gehouden.
Of en dat is een jbl methode, schroef zowel de balansbrug en de ankerkloof los, Dan begint het raderwerk snel te draaien en ook de wijzers dus let ook daarop, als de wijzers iets raken, breken ze zo doormidden.
De kroon lichtjes opwinden, dan zie je de pal bewegen…
Deze pal met bv tandenstoker achteruit houden en dan tussen je vingers de kroon lichtjes lossen en laten slippen tussen je vingers. Zo ontspan je de hoofdveer… het palrad zal dan ronddraaien tot er geen spanning meer op zit.
Als je me er binnen een week aan herinnert kan ik eens kijken of ik er eentje liggen heb. Heb een hoop AS maar de specifieke nummers ken ik niet van buiten.
Dat is een vreselijk aardig aanbod echter ben ik pas net bezig met uurwerkjes ui telkaar halen.
Heb bij lange na ook niet het gereedschap om zoiets te reviseren, maar een beetje schroeven gaat nog. Ik denk dat dit uurwerkje gedoneerd gaat worden om mijn horlogemakers skills wat te vergroten.