Welk uurwerk voor horloge

Ik wil graag een eigen horloge ontwerpen, waarbij ik al een aantal design zaken voor ogen heb. Ik was van plan om een Unitas 6498 te gebruiken, maar twijfel nu toch of ik wel voor een handwinder moet gaan.

De afweging is om een automaat vs de seconde op 6 van een Unitas 6498. De niet-centrale seconde is voor mij een grote plus, maar de handwinder staat me toch enigszins tegen.

Een automaat is gewoon praktischer. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een Soprod A10 of een ETA2892-2, vanwege de hoogte en de 28800 BPH.

Maar zijn er alternatieven (28800 BPH) die wel de seconde op 6 hebben? Voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien is de Soprod C110 een optie, maar ik kan hier heel erg weinig van vinden. Is dit een A10 met complicatie?

3 likes

Ik zou een ETA 2892-A2 adviseren, ook vanwege de onderdelen, die bijna overal te krijgen zijn.
Een van de meest gebruikte uurwerk kalibers door fournituren ateliers.
Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.

Ofwel een 2895-2, die is gebaseerd op een 92 maar dan met een small seconds op 6. Geen idee hoe makkelijk je eraan kunt geraken :blush:

1 like

Goede optie! $ 335 voor een Tag Heuer calibre 3 wat dezelfde is als ik het zo zie. Lijkt me een nette prijs. :smiley:

1 like

Gewoon te verkrijgen bij de reguliere groothandel bedrijven.

1 like

Ik zal ook eens informeren wat het mij kost om dat kaliber aan te kopen.
Overigens ben ik zeer geĂŻnteresseerd in het vervolg resultaat.

Wordt wel een langer termijn projectje hoor… Ik ben nog echt aan het bedenken…

1 like

Wel, ik was nog van plan om nog zeker 20 jaar aan mijn leven toe te voegen.
Je hebt dus nog alle tijd.

9 likes

Je zou trouwens eens kunnen kijken naar Eterna, die verkopen sinds enige tijd weer ebauches die ook nog eens volledig modulair zijn, deze kun je volledig custom laten maken:
https://eterna-movement.com/

2 likes

Geen idee of het een sporthorloge of een dresswatch moet worden, maar voor de laatste is de Peseux 7001/ETA7001 erg geschikt. Ook een handopwinder, lang niet zo groot als de Unitas, dun, seconden decentraal.

1 like

Ik zat eerst nog moeilijk te denken. Zo wilde panerai volgens mij perse de kleine secondewijzer op 9. In stijl met hun 6497 handopwinders. Hun oplossing Was om van een 7750 de chrono delen achterwege te laten en alleen de kleine secondewijzer te houden.
Maar idd, automaat met kleine seconde wijzer Was ik ook wel es tegen gekomen. Wel vind ik bij dit uurwerk de positie wel erg naar het midden toe.

ja dat zie je bij Longines in hun Heritage collectie wel eens dat ie wat naar het midden toe staat. Hangt natuurlijk ook voor een stuk van de wijzerplaat indeling en de kastgrootte af. Maar het is wel een vrij dun uurwerk voor een automaat en breed verkrijgbaar, dus dat is dan weer het grote voordeel. Geen idee hoe dun een gestripte 7750 kan worden, zal sowieso wel een stuk dikker blijven vrees ik?

Geen idee. Voor panerai maakte het misschien niet eens uit. Ze staan immers niet bepaald bekend om platte of kleine kasten :rofl:

1 like

Een 7750, als het automatisch blijft, verdunt niet. De chrono delen veranderen de maat niet.

1 like

Lijkt me niet interessant voor @pverstraten dan :smile: Tenzij het een Panerai hommage wordt…

Inderdaad. En die zijn er al genoeg te koop…

1 like

Ik heb nog een nieuwe 2892-2 liggen als je daarvoor besluit te gaan.

Dit caliber is door mijn leverancier niet leverbaar.
Dus voor deze optie ben ik uit beeld.

Verkoper jen-kira op eBay geeft ze regelmatig rond de 170euro. Ex Hamilton.
Nu niets online maar kan er met een paar dagen weer op staan.

Het eerste begin is er… Zojuist op eBay een Hamilton Jazzmaster Slim Petite H386550 besteld… Het uurwerk is er dus.

Nu gaan bedenken hoe de kast gaat worden en van welk materiaal deze gemaakt moet worden.

3 likes