welk uurwerk ??

beste hf vrienden .

wie kan mij vertellen om wat voor uurwerk het hier

gaat .

met de ene knop laat je de chrono lopen , en met de andere zet je hem stop .

dus geen reset naar de 12 .

mvg ck

Wat staat er onder of bij de balans qua nummer?
Heb je betere foto’s, want dit is met een Nokia uit 1999 genomen, zo lijkt het.

En wat is de indeling op de wijzerplaat? 2 of 3 registers?

Merk van het horloge?

Ik zie in elk geval een vintage mechanisch uurwerk, vermoedelijk 17 jewels. Geen shockprotectie, dus ik denk tot ca. 1950. Geschroefde balans, hoogstwaarschijnlijk 18.000 bph. Geen roue a colonnes.

1 like

Kun je dit toelichten?
Heeft het uurwerk een defect waardoor het helemaal de chrono niet meer reset? Ik zie wel een dubbele hamer die de heartpieces terug zou moeten zetten.

is deze foto beter , het gaat om 2 registers , merkloos .

ga er vanuit dat je qua technische termen met een leek te maken hebt :wink:

en ik kan geen nummers ontdekken .

Het is een landeron 47, de obscure voorganger van de 48. De kroon is vervangen want in de kroon had de reset knop moeten zitten.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_47

8 likes

beste Martijn , bedankt voor de info , maar ’ obscure ’ in de zin van ?

gr ck

Graag gedaan, obscuur in de zin van de betekenis van het woord, “zeldzaam”, " weinig voor komend". Zie ook de ranfft link.

2 likes

:slightly_smiling_face:

1 like

ik ben dus weer terug bij af , ik bedenk net dat het eerste horloge waar het allemaal mee begon ook dit principe heeft . dit is nog steeds in mijn bezit .

5 likes

deze is wel een stuk kleiner , 34 mm t/o 37 mm kast

Wil ik nog wel wat extra foto’s van zien. Ik ben een sucker voor oude chronos. :wink:

Maar nu je weet dat het een Landeron 47 is, kan je die kroon (laten) vervangen, en heb je terug een volledig functionerende chrono. En eentje die je niet alle dagen ziet inderdaad!

2 likes

hierbij nog even een foto van de voorkant , het is een 18 k gouden kast , ook mooi meegenomen .

maar heb je gezien wat ze voor dat type kroon vragen :grimacing:

1 like

Weinig dingen zo mooi als een oude chrono!

Nu wel. Yikes.

1 like

Is idd duur. Of wachten tot er een mooie goudkleurige sloper voorbij komt, maar dat kan ff duren. Het valt mij op dat ik vaak landeron 47 horloges op eBay zie met een verkeerde kroon. Af en toe is er een versie die al de stop/reset functie met één drukknop heeft, dat zou ook een optie kunnen zijn. (Misschien passen landeron 48 onderdelen ook wel)

bedankt voor je update , ik heb contact opgenomen met de verkoper , die beste meneer was naar ik geloof niet op de hoogte van dit probleem . hij heeft contact gehad met de juwelier waar hij het horloge toentertijd gekocht heeft . die zouden kijken of ze een originele kroon konden bemachtigen .
wordt vervolgd hoop ik :grinning:

2 likes