Welk werk zit in dit samenraapsel?

Dit horloge wordt morgen geveild en ik vrees dat iemand er veel te veel voor gaat betalen.
We zien een oude (zilveren) kast met diverse teksten. De oude Tissot gravering en nog wat in kyrillische schrift en als laatste datum 1904.

Dan zien we een gegraveerd werk met bruggen die er oud uitzien.

Maar ho, wacht even. Volgens mij was iemand bezig met een figuurzaag en heeft een normale brug van inkepingen voorzien om het er als het ouderwetse systeem uit te laten zien

grafik

En nog iets: een horloge van begin 20ste eeuw met Incabloc???

grafik

En dan als kers op de taart nog het logo Tissot et fils depuis 1853

grafik

Dat wordt imo pas sinds 2003 gebruikt.

Kortom een leuke poging.

Maar waar het mij om gaat: wat is het eigenlijk voor een uurwerk waar iemand toch wel een paar uur aan heeft besteed om het er oud uit te laten zien?

Wie o wie van de kenners van oude (??) horloges kan helpen?
@koen @brunod @kaleiwan

Of moet ik bij de kenners van Chinese werken zijn? :wink: Of is het een modern ETA werk?

Ik ben benieuwd.

1 like

Ik denk dat dit binnenwerk wel origineel Tissot is, en inderdaad van na 2003. Hier een met een zelfde binnenwerk. Ik denk gewoon een gedecoreerde versie van de bekende unitas met afwijkende brugvormen:

Kast is denk ik een hobbystukje. :grimacing:

3 likes

De plaatsing van de kroon lijkt niet te kloppen :thinking:
Ik dacht aan een “bewerkt” Swiss lever escapement, zoals in deze:

(Klik op plaatje voor méér scherpte)
Maar verder… :face_with_monocle:

Volgens mij wel; de kroon zit bij mijn voorbeeld niet bij het ophangoog, maar aan de andere kant.

Verhip, nu zie ik het ook :slightly_smiling_face:

1 like

Hoi Wilko
Ik had jou als Tissot kenner natuurlijk ook moeten noemen boven.
Dank voor het snelle antwoord.

Unitas, daar had ik zelf aan kunnen denken. :disappointed_relieved::sob:

Ik neem maar aan dat iemand zo’n horloge als bij scopeprice genomen heeft en het werk met de wijzerplaat in een ouden kast gepropt heeft.
Overigens, waarom hebben ze in hemelsnaam bij het horloge van scopeprice een nepkroon bij twaalf uur en dan een kleintje bij 6 uur gemaakt. Of anders gezegd het werk omgekeerd in de kast geplaatst.
Vonden ze de kleine seconden bij 12 uur zo een geweldige nieuwe uitvinding?
En heeft Tissot dat horloge van scopeprice echt zelf gemaakt?

2 likes

Zeker weten doe ik het niet, maar ik zie veel van dit soort zakhorloges langskomen dus ik denk dat dit gewoon origineel Tissot is. 20 jaar geleden was de horlogemarkt toch anders dan nu en vond men dit acceptabele kwaliteit denk ik. :thinking:

1 like

Volgens mij is het werk gewoon een Unitas/ETA 6497/98 (en dan een beetje bewerkt).

1 like

Dit is ongeveer de ‘doe het zelf kwaliteit’ die ik aankan. Eigenlijk een top prestatie als het zakhorloge nog loopt.

Volgens mij zijn de kast en het uurwerk niet samen geboren en na de geboorte aan elkaar gekoppeld :wink:
Iemand :man_mechanic::man_factory_worker:heeft zich goed bezig gehouden, maar origineel is dit niet :space_invader:
Het zou zo een bewerkte Unitas 6497 kunnen zijn.
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Iemand die zijn huiswerk niet heeft gedaan heeft er 650 € inkl. opgeld voor betaald.

2 likes

Russische schrift achterop :eyes: is altijd uitkijken :male_detective: voor de :man_mechanic::man_factory_worker: :money_mouth_face:

Wel nee, geen zorgen. Staat zoiets als "van alle officieren van G.V. Volynskagop. Jaar… Tot… Jaar.:wink:

:grin: Russisch schrift is geen probleem om het doorgronden, maar de handigheid :mage::man_mechanic: in vervalsing / namaken staat hoog aangeschreven in Oekraïne en Rusland :wink:

1 like

A ha bedoel je dat. Tsja, India is daar ook goed in. :wink:

1 like

Pff, wat een weggegooid geld. Ding is echt niks waard. :open_mouth::open_mouth:

1 like